Najdôležitejší sval každej ženy

Precvičujete aj najdôležitejší sval každej ženy? Nie, nie je to jazyk, ako by povedal škodoradostný chlap, ale svaly panvového dna.


Kľúčová úloha panvových svalov

Vedeli ste, že panvové dno patrí k svalovým skupinám, na ktoré si ani nepomyslíme? Väčšina mladých žien a dievčat ani netuší, že také svaly vôbec majú v tele. Ženy, ktoré rodili alebo staršie ročníky o ňom začnú tušiť s nastupujúcimi problémami s únikom moču. Až vtedy sa začnú zaujímať, o čo vlastne ide a na čo slúžia. A pritom poruchou udržania moču trpí každá tretia žena! „Panvové dno hrá v ľudskom tele kľúčovú úlohu. Pri jeho oslabení dochádza k posunu umiestnenia orgánov malej panvy, močového mechúra a močovej trubice, pošvy, vagíny aj konečníka, čo môže viesť k narušeniu ich funkcie,“ vysvetľuje odborník z Výskumného ústavu liečiv PharmDr. Ján Tomasch.

Ženy, u ktorých došlo k oslabeniu panvového dna, ale aj tie, ktoré chcú predchádzať budúcim problémom, by mali posilňovanie panvového dňa zaradiť do svojho každodenného programu. Oslabené svaly intímnych partií totiž znepríjemnia nielen milostné radovánky, ale môžu spôsobiť aj únik moču pri bežných činnostiach, akými je chôdza, smiech či kýchnutie. Skutočne nie je príjemné cvrknúť si na verejnosti. „Dôležité je upraviť si celkovo svoju životosprávu, zredukovať svoju hmotnosť, mať pravidelnú stolicu, dbať na vhodný pitný režim a predovšetkým zaradiť cviky na posilnenie panvového dna,“ radí odborník.


Pomôcť môže aj tekvica

Inkontinenciou moču môžu trpieť aj muži. Začína sa u nich prejavovať skôr vo vyššom veku a súvisí napríklad s ochorením prostaty.

Prvým krokom a zároveň aj prevenciou sú špeciálne cviky na panvové dno, liečbu sa odporúča podporiť aj nehormonálnou fytoterapiou. Vhodné je užívanie výživového doplnku s obsahom výťažkov z tekvice, prasličky roľnej  a ľanu siateho, ktorý  prispieva k spevneniu svalov panvového dna. Prípravok založený na týchto účinných látkach vyvinuli práve slovenskí odborníci z Výskumného ústavu liečiv. „Ak už ochorenie postúpilo, pristupuje sa k farmakologickej liečbe – podávaniu estrogénov, stimulátorov, prípadne až k chirurgickému riešeniu,“ konštatuje odborník a dodáva: „Pri tomto ochorení nie je na mieste ostych, je vhodné už na začiatku navštíviť svojho gynekológa či urológa. Je lepšie podchytiť ochorenie včas, ako potom naprávať škody.“ Príznakmi inkontinencie trpí v súčasnosti viac ako 300 tisíc žien v produktívnom veku, pomoc lekára vyhľadá však len každá piata.


Chlap, ktorý pomohol ženám

Jedným z najúčinnejších spôsobov prevencie aj liečby inkontinencie sú cviky, ktoré zaviedol v roku 1948 americký gynekológ Arnold Kegel a ktoré sa aj v súčasnosti považujú za prvú pomoc pri tomto ochorení. Spočívajú v rytmickom stiahnutí svalstva panvového dna a ich následnom uvoľňovaní. Doba udržania sťahu sa pohybuje od jednej do siedmich sekúnd. Počet opakovaní sa zvyšuje z 80 na 300 sťahov za deň. Celý tréning prechádza štyrmi základnými fázami. V tej prvej sa žena snaží uvedomiť si, ktoré presne sú svaly panvového dna, počas druhej fázy sa snaží nezapojiť do sťahovania svaly brucha, stehien a zadku, v tretej sa sústredí na izolované sťahy svalov pošvy a v štvrtej fáze už aktívne používa svaly panvového dna. Prvé výsledky sa po pravidelnom cvičení dostavia za 6 až 8 týždňov.


„Táto liečebná metóda môže u mnohých pacientiek nahradiť aj náročnú operačnú liečbu, alebo ju vhodne doplniť. S cvičením sa odporúča začať nielen okamžite po pôrode, ale aj po operačnej liečbe intímnych partií, mala by byť tiež samozrejmosťou u každej jednej ženy ako efektívna prevencia.,“ hovorí Dr. Tomasch a uvádza, že na posilnenie panvového dna je možné využiť aj praktiky východoázijských škôl napr. tai-chi či päť Tibeťanov. Efekt prináša aj orientálny brušný tanec, pilates, kalanetika, joga, no tiež rekreačná turistika, plávanie, bicyklovanie, ktoré vás tiež uvoľnia a zbavia stresu. Za nevhodné sa považujú všetky športy, pri ktorých sa skáče, teda aerobik, beh, gymnastika, bojové športy, loptové hry.

Vedeli ste, že Arnold Kegel v populácii žien s rôznymi typmi inkontinencie vyliečil neuveriteľných 84% len vďaka tomuto cvičeniu? Tak prečo neveriť osvedčeným praktikám? Nezabúdajme však, že cvičiť treba pravidelne a správne. Kombináciou cvičenia a výživového doplnku podporíte spevnenie svalov panvového dna a rýchlejšie zvíťazíte nad samovoľným únikom moču.

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.