Špargľa – zdravie na tanieri

Špargľa môže byť biela, zelená, fialová, ale sú aj zmiešané odrody. Viete aký je medzi nimi rozdiel a ako ich správne pripraviť aj doma?


Najčastejšie sa v kuchyni používa biela špargľa. Jej sezóna pritom trvá na našom území od apríla do polovice júna. Veľmi chutná a zdravá je aj zelená, či nejez známa - fialová špargľa.

Biela špargľa rastie v zemi, je lahodná a ľahko stráviteľná. Obsahuje veľa vody, vlákniny, bielkoviny a naopak má málo tukov a sacharidov.
Zelená špargľa rastie, na rozdiel od bielej špargle, nad zemmou. Zberá sa, keď má cca 20 centimetrov a jej výhonky bývajú tenšie ako u jej bielej príbuznej. „Biela špargľa je trochu nasladlejšia než tá zelená,” hodnotí chute šparglí šéfkuchár hotela Mercure Bratislava Centrum Michal Hečko.
Menej známa fialová špargľa, ktorá obsahuje ešte väčšie množstvo cukru ako biela a je plná vitamínov.

Keď špargľu kupujeme, musí byť tvrdá, pevná a trochu pružná. Keď ochutnáte šupku, nemôže byť priveľmi horká. „Môžeme ju skladovať pár dní v chladničke, najlepšie zakrytú s vlhkou útierkou,” odporúča M. Hečko. Veľmi dôležitá je následná správna úprava. Špargľu by sme nemali trápiť dlhou tepelnou úpravou - ani grilovaním ani varením. “Vtedy stráca svoju chuť, farbu, ale aj vitamínovú hodnotu. Tak, ako každá jemnejšie štrukturovaná zelenina,” vysvetľuje M. Hečko. Stačí ju len veľmi krátko zblanšírovať v osolenej vode.

Pre dlhšie skladovanie si môžeme špargľu zblanšírovať a zamraziť alebo zavariť. No kuchár to neodporúča. „Najlepšie je konzumovať ju v sezóne a čerstvú. Je množstvo ďalších prírodných produktov, ktoré majú svoje miesto v určitý čas v roku. Rozmrazovať špargľu niekedy na jeseň nedáva preto veľmi zmysel,“ myslí si M. Hečko. Špargľa je veľmi vhodná pre diabetikov, ľudí s exémami, pri chorobách obličiek, či močového mechúra. Odporúča sa aj pre dámy, ktoré chcú spevniť svoje vlasy, či nechty.

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.