• Fytologička radí

    Fytologička radí

    Známa česká bylinkárka Venuša Studničková hovorí, že rastliny vďačia za svoje liečivé schopnosti tiež kombinácii teplôt a chutí, ktoré im prepožičiavajú špecifické vlastnosti. Liečivé rastliny sú schopné stagnujúce organizmy rozhýbať tým, že ich zohrejú, ochladia alebo tonizujú. Čítať viac
  • 21 tipov ako prežiť status čerstvej mamičky!

    21 tipov ako prežiť status čerstvej mamičky!

    Prvé dni a týždne po narodení bábätka sú plné emócií, únavy, zmätku a lásky. Aby ste sa z toho všetkého nezbláznila, máme pre vás skvelé tipy, ktoré vám pomôžu čo najlepšie sa vyrovnať s novo vzniknutou situáciou. Čítať viac
  • Nadmerne strávený čas v digitálnom priestore ovplyvňuje komunikačné schopnosti detí

    Nadmerne strávený čas v digitálnom priestore ovplyvňuje komunikačné schopnosti detí

    Nadmerne strávený čas v digitálnom priestore môže negatívne ovplyvniť komunikačnú schopnosti detí a rovnako oslabiť ich schopnosť riešiť konfliktné situácie v každodennom sociálnom prostredí. Obmedzený osobný kontakt a v istom zmysle izolácia môže mať vplyv na rozvoj sociálnych spôsobilostí a empatie. Čítať viac
  • Hľadáte dokonalú riasenku? Trendy sú špeciálne kefky aj materiály

    Hľadáte dokonalú riasenku? Trendy sú špeciálne kefky aj materiály

    Riasenka so silikónovou kefkou je ideálna na detailné vykreslenie a oddelenie rias. To, či ich zároveň predĺži, zahustí alebo vytočí, však záleží aj od hmoty riasenky a tvaru kefky. Preto výrobcovia stále prichádzajú s novými a špeciálnymi tvarmi a niektoré z nich prekvapia už na prvý pohľad. Čítať viac
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Na slovíčko s gastroenterológom Milošom Bubánom

Napísal Michaela Conzarová 28. november 2016

Prejedanie je každoročný problém Vianoc. Žiaľ, stalo sa súčasťou týchto dní. Preto nám okrem radosti, vianočný čas prináša aj zažívacie problémy. Ako sa im vyhnúť, ponúka náš rozhovor s na slovo vzatým odborníkom MUDr. Milošom Bubánom.

 dr milos buban d dudasova

femme: Blížia sa sviatky pokoja a mieru, začne sa vianočné obžerstvo. Na čo si majú dávať pozor diabetici, žlčnikári, ale aj úplne zdraví jedinci?
Miloš Bubán: Na sviatky sa tešíme celý rok, lebo si chceme oddýchnuť, zreparovať organizmus a nabrať nové sily, ktoré v ďalšom roku budeme neraz potrebovať. Ale niekedy je opak pravdou. Bohatá ponuka jedál a nápojov je priam nechráneným útokom na naše telo. Neraz na to doplatí tráviaca sústava a tak si občas pokazíme aj tie dni, ktoré by mali byť v roku tie najkrajšie. Štedrý deň si mýlime so štedrosťou jedla a hlavne v tom, že všetko treba zjesť naraz, nekontrolovane a hlavne krížom-krážom.

Je pravdou, že musíme jesť a piť, ale to neznamená, že pritom musíme robiť chyby, ktoré potom ľutujeme. Žiaľ vždy dosť neskoro. Spracovanie potravy sa začína v ústach a veľkým nepriateľom žalúdka sú narýchlo prehltnuté veľké kusy. Dbajme na to čo a ako jeme. Jedlo treba poriadne rozžuť na menšie kúsky, ktoré sa dôkladne premiešajú so slinami. Dôkladným spracovaním v ústach šetríme náš žalúdok. Dáme mu totiž zabrať tým viac, čím väčšie kusy stravy mu nadelíme. Takáto potrava sa totiž musí úplne rozdrobiť a zmeniť, aby po premiešaní s tráviacimi šťavami bola schopná vstrebávať sa v tenkom čreve. Ak práve čakáte na protézu a v ústach vám svietia jeden-dva zuby, uprednostnite radšej mäkšiu a kašovitú stravu.

Na diétne chyby veľmi citlivo reagujú pacienti s chorým žlčníkom, ktorý neraz obsahuje kamienky, alebo s postihnutým pankreasom. Nadmerné množstvá alkoholu, kávy a tukovej stravy im môže len poškodiť. Mieru treba nájsť skôr, ako vás vaša nedisciplinovanosť privedie počas sviatkov do nemocnice a na pohotovostné ambulancie. Ale zlé spomienky na sviatky môžu spôsobiť aj sladkosti, najmä ich nadmerné množstvo. Na to musia myslieť najmä diabetici, lebo diétny režim treba dodržiavať aj cez sviatky. Najmä to platí pre tých, ktorí si aplikujú inzulín a majú sklon k rozkolísaniu hladiny cukru v krvi. Nikto by však popri jedle nemal zabúdať ani na pohyb na čerstvom vzduchu, po ktorom vám lepšie vytrávi, ako v nečinnosti na pohovke.

femme: Aké sú prvé príznaky prejedania sa?
Miloš Bubán: Prejedanie sa, bolesti brucha, nafukovanie a pocit ťažoby z jedla, či dokonca pocit na zvracanie a zvracanie samotné, sú teda neraz súčasťou našich najkrajších sviatkov. Ani cez sviatky nemáme dva žalúdky, a mali by sme jesť primerane ako inokedy. Sviatky si podčiarknime len iným luxusnejším zložením jedál, pestrejšou ponukou, mimoriadnymi chuťami. Nikdy nie množstvom jedla, ktoré býva žiaľ často neprimerané.

femme: Majú gastro problémy už aj deti? Aké najčastejšie?
Miloš Bubán: Samozrejme sa môžu prejedať aj deti, ktoré neraz neodolajú veľkej ponuke sladkostí a pre televízne programy, či počítačové hry a podobne sa zabúdajú aj pohybovať. Ale je to v oveľa menšej miere ako u dospelých.

femme: Keď je už zle, čo robiť, čo podniknúť?
Miloš Bubán: V prvom rade prestať konzumovať jedlo a dať si diétnu prestávku. Dostatok tekutín, zvýšiť pohyb na vzduchu a niekedy treba aj obsah žalúdku vyvrátiť, po čom úľava nastane oveľa skôr. Samozrejme keď sa pridružia bolesti a príznaky sú z postihnutia žlčníka alebo pankreasu, treba navštíviť lekára, ktorý po správnej diagnostike dá aj správnu a účinnú liečbu.

femme: Aká je prvá pomoc pri pálení záhy?
Miloš Bubán: Liečba ľahkých štádií na diétny režim, zlepšenie porušenej samočistiacej schopnosti pažeráka, zníženie kyslosti alebo zásaditosti vracajúceho sa obsahu žalúdka do pažeráka, resp. posilnenie funkcie dolného pažerákového zvierača.
V medikamentóznej liečbe sú účinné lieky znižujúce kyslosť žalúdkového obsahu (antacidá - väčšinou sú voľnopredajné). Niekedy treba siahnuť aj po liekoch znižujúcich tvorbu žalúdkovej kyseliny (tzv. antagonisti H2 receptorov alebo blokátory protónovej pumpy), či liekoch na podporu očisťovacej schopnosti pažeráka tzv. prokinetiká. Ale to je najmä u pacientov s gastroezofageálnym refluxom a tí už tieto postupy poznajú veľmi dobre, lebo aj v minulosti už boli vyšetrení a liečení lekárom.

femme: Čomu sa vyhýbať, akým kombináciám?
Miloš Bubán: Vyhýbať sa treba nadmerne mastným jedlám, alkoholu, nadmernej konzumácii kávy, fajčeniu. Všetko s mierou je snáď najlepšia rada pre každého.

femme: Ako podporiť zdravé trávenie?
Miloš Bubán: K dobrému tráveniu pomáha:
- jeden čistiaci deň v týždni, keď pijeme len tekutiny, vodu, ovocné šťavy alebo
minerálku a čaje.
- posledné jedlo je najlepšie dojesť 3-4 hodiny predtým, ako si ľahnete
- vynechajte fajčenie, koncentrovaný alkohol a priveľa kávy
- hovädzie a bravčové mäso je lepšie nahradiť hydinou a rybami
- vhodné je zvýšiť príjem zeleniny a ovocia
- na pitný režim nezabúdať ani cez sviatky

Ďakujeme za rozhovor. Na otázky odpovedal MUDr. Miloš Bubán
Internista-gastroenterológ, primár odborných ambulancií ŽNaP Bratislava.

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.