Ako sa pripraviť na deň D a čo sa stane s telom po poslednej cigarete?

Napísal TS MojaLekáreň 07. november 2022

Už 24 hodín po poslednej cigarete sa pľúca začnú čistiť. Napriek tomu nájde vôľu prestať fajčiť bez podpornej liečby len 3 fajčiari zo 100. MojaLekáreň.sk namotivovala zákazníkov k myšlienke zahasiť poslednú cigaretu a rozlúčiť sa s týmto zlozvykom.

freepik_no_smoked_22

Už 24 hodín po poslednej cigarete sa pľúca začnú čistiť. Napriek tomu nájde vôľu prestať fajčiť bez podpornej liečby len 3 fajčiari zo 100. MojaLekáreň.sk namotivovala zákazníkov k myšlienke zahasiť poslednú cigaretu a rozlúčiť sa s týmto zlozvykom. V októbri totiž vzrástol predaj nikotínových žuvačiek, náplastí alebo ústnych sprejov o 80 %, a dostal sa tak na historické maximum.

MojaLekáreň.sk, prvá internetová lekáreň na slovenskom internete, už v júli a v auguste urobila unikátny prieskum, ako sú na tom Slováci so zdravým životným štýlom. Na otázku týkajúcu sa fajčenia uviedlo 18 % opýtaných, že úspešne prestali fajčiť. 3 % Slovákov sa zdôverilo, že sa práve nachádzajú vo fáze odvykania a 8 % Slovákov priznalo, že stále fajčia a nechcú prestať.

Prostriedkov na podporu odvykania od fajčenia je na trhu niekoľko typov – v sortimente na MojaLekáreň.sk nájdete nikotínové náplaste, nikotínové žuvačky, ústne spreje alebo lisované tablety. Všetky tieto prostriedky predstavujú jednoduché a účinné riešenie, ako hneď doplniť chýbajúci nikotín a obmedziť túžbu zapáliť si cigaretu. „Pokiaľ nechcete používať náhrady s obsahom nikotínu, môžete zvoliť voľnopredajné lieky, ktoré znižujú chuť na nikotín a jeho potrebu v organizme, a tým zmierňujú abstinenčné príznaky odvykania,“ odporúča Mgr. Pavla Horáková, lekárnička a vedúca online poradne na MojaLekáreň.sk.

Túžbu po cigarete a pocit nepohody vám prírodnou cestou pomôže zvládnuť lipa, ľubovník alebo medovka. „Keď vás počas odvykania prepadne chuť na sladké, doplňte vlákninu a chróm. Prípadnú nevoľnosť či tráviace ťažkosti zmierni zázvor a mäta,“ radí Mgr. Pavla Horáková.

Čo sa stane s vašim telom od okamihu, kedy zahasíte poslednú cigaretu:

Za 24 hodín: Pľúca sa začnú čistiť.

Za 2 dni: Zlepší sa vám vnímanie chutí a vôní.

Za pol roka: Zmizne kašeľ, chrčanie a problémy s dýchaním.

Za rok: Riziko infarktu sa sníži na polovicu. 

Štatistiky ukazujú, že silou vôle prestanú fajčiť iba 3 fajčiari zo 100. S pomocou náhradnej nikotínovej liečby sa úspešnosť zvyšuje na 15 ľudí zo 100. Pokiaľ vyhľadáte odbornú pomoc – špeciálneho lekára alebo lekárnika – vaše šance na život bez cigarety sa zvýšia až dvojnásobne. Bez silného odhodlania to však nepôjde. „Štúdie potvrdzujú, že fajčiarom starším ako 35 rokov uberie každý rok fajčenia zhruba 3 mesiace života. Nefajčiari tak v priemere žijú          o 16 rokov dlhšie ako fajčiari,“ hovorí Mgr. Pavla Horáková.

Ako sa pripraviť na „deň D“

●      Povedzte rodine a priateľom, že prestávate fajčiť.

●      Zmeňte rituály, ktoré máte spojené s cigaretou – miesto cigarety sa napite alebo si doprajte zdravú desiatu.

●      Odstráňte z dosahu (z auta, práce, bytu) všetky cigarety a iné tabakové výrobky.

●      Vyhoďte popolníky, zapaľovače, zápalky a všetko ostatné, čo súvisí s fajčením.

●      Kúpte si lieky a pomôcky, ktoré vám pomôžu prekonať závislosť od nikotínu.

●      Jedzte častejšie (cca po 2 hodinách) po malých porciách.

●      Na prvé dni odvykacej kúry si naplánujte program, v ktorom nebude čas na cigaretu.

Zdroj foto: Freepik.com

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.