Test: Ako prekonávate hnev?

Ľudia sú dominantná nebezpečná skupina; sme najnebezpečnejšie stvorenia na svete. Toto silné postavenie sme dosiahli kombináciou „veľkej trojky“; intelektuálnymi vedomosťami, silou svalov a manuálnou zručnosťou.

Áno, sú to impozantné charakteristiky, ale samy o sebe ešte negarantujú prežitie. Preto je za tým všetkým dynamická sila, ktorá nás poháňa súťažiť a víťaziť. Je tu však jeden problém: Keď je naša dynamo zablokované alebo obmedzené, neprejaví sa to jeho slabšou činnosťou, ale právo naopak – silou. A výsledkom je hnev. Hnev nás pobáda skôr k súťaženiu než k úteku. Keď sa nás zmocní, zdravý rozum a zdvorilosť idú bokom. A nedokážeme víťaziť nad svojím nepriateľstvom, zraníte buď samu seba, alebo niekoho iného. Keďže hnev je komplexná emócia, jeho prejavy sú veľmi rozmanité. Tento test skúma viacero možností. Pomôže vám určiť, či viete hnev dostatočne ventilovať, a ponúkame vám aj špeciálne techniky na skrotenie tohto ohnivého monštra. Tak sa zhlboka nadýchnite....a pustite sa do toho.

1. Keď sledujete virtuálne násilie vo filmoch, zvyčajne:
a) Oceňujete výkon hercov, ale necítite sa byť do deja osobne vtiahnutá.
b) Pokúšate sa odvrátiť oči.
c) Začnete sa chvieť.

2. Po niekoľkých pohárikoch zvyčajne:
a) Cítite sa bezstarostne a uvoľnene.
b) Cítite sa trošku mimo a unavená.
c) Máte sarkastické ( ale pravdivé) poznámky, ktoré by ste inak nevyslovili.

3. Ako podľa vás spoločnosť nakladá s kriminálnikmi?
a) Sme k nim príliš mäkkí.
b) Sme na nich príliš tvrdí.
c) Nie je to dokonalé, ale v zásade prevláda spravodlivosť.

4. Život je plný každodenných mrzutostí, od malých výťahov až po preplnenú premávku. Môžete povedať, že:
a) Totálne vám lezú na nervy.
b) Nijako extra ich neprežívate.
c) Vždy vás na chvíľu vytočia.

5. Niekto vás na diaľnici vytlačí z pruhu. Čo urobíte?
a) Zhlboka sa nadýchnete a viac si to nevšímate.
b) Zatrúbite alebo ukážete vulgárne gesto.
c) Budete rada, že do vás nevrazil.

6. Napätie vyvoláva bolesti hlavy, nespavosť, žalúdočné problémy a vysoký krvný tlak. Trpíte niektorým z týchto ochorení?
a) Zriedka.
b) Často.
c) Nikdy.

7. Niečo si objednáte z katalógu cez telefón. Na druhom konci linky sa ozve nahrávka: „Počkajte na najbližšie voľného predajcu.“ Čo urobíte?
a) Zložíte a zavoláte neskôr.
b) Ostanete na linke a pocítite, ako vo vás stúpa hnev.
c) Využijete čas a pozriete si zatiaľ e-maily.

8. Ktoré z týchto tvrdení na vás najviac platí?
a) Často sa rozohním, dokonca aj pre maličkosti. Aj keď viem, že sa mýlim, je pre mňa ťažké ospravedlniť sa.
b) Dlho mi trvá, kým sa nazlostím, a keď vybuchnem, trochu sa za seba hanbím.
c) Nikdy nestrácam náladu. Môžem pociťovať hnev, ale viem sa ovládnuť.

9. Keby vám bol partner neverný, pravdepodobne:
a) Najviac by ste sa hnevali na tretiu osobu.
b) Postarali by ste sa o to, aby sa partner cítil vinný a mizerne.
c) Obvinili by ste sa.

10. Vaša najlepšia kamarátka je na vás nahnevaná, ale vy si myslíte, že neoprávnene. Čo urobíte?
a) Ospravedlníte sa. Nestojí to za to.
b) Pohovoríte si s ňou a pokúsite sa ju primäť pozrieť sa na vec aj z druhej strany.
c) Nebudete to riešiť a počkáte, kým to pominie.

11. Veríte, že hnev ničí lásku?
a) Bezpochyby.
b) Vyjadrenie všetkých emócii môže vzťahu pomôcť.
c) Nie nevyhnutne, ale určite ju môže poznačiť.

12. Keď máte zlý deň v práci, odnesú si to večer vaši najbližší?
a) A nerobí to tak každý?
b) Asi sa to u nás deje často.
c) Zriedka, ak sa to vôbec niekedy stalo.

HODNOTENIE

Za každú odpoveď si pripočítajte tento počet bodov:
1. a – 5, b – 3, c – 0
2. a – 5, b – 3, c – 0
3. a – 0, b – 5, c – 3
4. a – 0, b – 5, c – 3
5. a – 5, b – 0, c – 3
6. a – 3, b – 0, c – 5
7. a – 3, b – 0, c – 5
8. a – 0, b – 5, c – 3
9. a – 0, b – 5, c – 3
10. a – 0, b – 5, c – 3
11. a – 3, b – 0, c – 5
12. a – 0, b – 3, c – 5

45 až 60 bodov - Hnev zvládate na jednotku

Vo všeobecnosti sa nezvyknete hnevať. Keď však máte pocit nespravodlivosti, rýchlo ju identifikujete a svoje emócie primerane vyjadrite. Inými slovami, naučili ste sa reagovať „kontrolovaným hnevom“, čo je čo je úspešnejší príbuzný s červenou tvárou. Znamená to, že aj keď sa vám zvýši adrenalín, nerozdávate hneď rany. Namiesto toho používate svoje schopnosti, aby ste dosiahli želané výsledky, či už to znamená schladiť nejakého hlupáka vtipnou odpoveďou, alebo sa zaliečať nepríjemnému leteckému agentovi, aby vám dal lepšie miesto. Skúsenosti vás jednoducho naučili, že aj hnev nemá byť použitý vo váš prospech, je toxický a deštruktívny. Preto sa radšej zameriavate na konkrétny cieľ, než by ste sa mali uchýliť k pomste. Odkedy chápete a rešpektujete potenciál hnevu, sústredite svoje sily na dosiahnutie toho, čo si skutočne zaslúžite. Zaslúžite si to najlepšie – a s vašou schopnosťou šikovne zaobchádzať s nepriateľmi to pravdepodobne dosiahnete.

25 až 44 bodov - Viete sa ovládať

Vychovávali vás v rodine, kde hnev nebol tolerovaný, kde ľudia za svoje presvedčenie nebojovali, alebo nesmeli svoj hnev vyjadriť. Veríte, že každý prejav hnev vás dostane spod kontroly. A tak ho potláčate. Ale potláčať hnev je ako kráčať cez mínové pole. Keď sa človek hnevá, telo sa pripraví na „stav núdze“ tak, že spustí známu reakciu: „boju,alebo uteč“: stúpne krvný tlak, zvýši sa tep, vystúpi adrenalín, zaostria sa zmysly. Keď hnev potlačíme, telo nemá ako uvoľniť svoje napätie. Namiesto toho, ako tvrdia odborníci na zdravie, sa môžu objaviť zmeny ohrozujúce život, napríklad zhrubnutie artérií a oslabenie srdca. S potlačením hnevu súvisia aj zlé návyky ako prejedanie sa, neúmerne pitie a fajčenie, ale aj depresie a stavy úzkosti.
Ani výbuch hnevu však nie je dobré riešenie, lebo nefunguje a udržuje hnev nažive. Čo teda robiť?

- Zdôverte sa kamarátke.
- Použite svoj zmysle pre humor.
- Choďte na prechádzku alebo vyskúšajte nejakú inú formu fyzickej aktivity.
- Priznajte si nahlas, že sa hneváte. Je to prvý a najlepší krok na uvoľnenie tejto emócie a posun vpred.

24 bodov alebo menej - Ste v područí hnevu

Nemáte problém s vyjadrením hnevu, čo môže byť dobrá vlastnosť, ak by ste ho vedeli udržať na uzde. No príliš často vám hnev zahmlieva zdravý úsudok, a atak dostáva len primitívne nutkanie podmaňovať a ničiť. To znamená, že hnev vás často posunie za hranicu, kde hľadáte pomstu. Výsledná škoda na vašich vzťahoch s kolegami, priateľmi a rodinou môže byť naozaj veľká. Ba čo viac, keď po odznení hnevu začnete analyzovať, čo sa stalo, obyčajne sa vás zmocní pocit viny a výčitky svedomia. Znie vám to povedome? Nie je jednoduché bojovať so svojím hnevom, ale určite je to hodné úsilia. Tu je niekoľko techník:

- Začnite si viesť „denník hnevu“ – záznam vašich nepriateľských pocitov a činov. Toto vám pomôže identifikovať vaše osobné „body varu“, čiže situácie, ktoré vás dokážu rozohniť.
- Buďte na seba prísna. Položte si otázku, či je váš hnev skutočne oprávnený, a buďte vo svojom sebahodnotení nemilosrdná.
- Vyhľadajte terapeuta. Ak neviete dostať hnev pod kontrolu svojpomocne, pouvažujte o rozhovore so psychológom, ktorý vám pomôže.

Z knihy Testy, ktoré vás odhalia – Robin Westen

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.