Nepodceňujte pitný režim ani cez zimu!

Pravidelný pitný režim je dôležitý celý rok, nielen počas letných horúčav. Pri zimných športoch strácame tiež veľa tekutín. V zime chodíme viac navrstvený a prichádzame o značné množstvo vody potením sa.

pitny rezim 0917

I keď sa nám v chladnejšom počasí viac žiadajú bylinkové čaje, na vodu by sme nemali zanevrieť ani počas chladnejších dní.

Boj s vírusmi

Zima je obdobím zimných radovánok, ale aj chrípok a nádchy, ktoré trápia mnohých z nás a to najmä deti. Až 8 z 10 detí v predškolskom veku v týchto dňoch trápia respiračné ochorenia. Denný boj s baktériami a vírusmi dáva imunite riadne zabrať. Prechod z vykúrených miestností do chladného počasia tiež nášmu zdraviu neprospieva. Aj keď sa nám zdá, že v chladnejších dňoch vody potrebujeme menej, mýlite sa. Pitný režim sa musí dodržiavať celoročne bez ohľadu na ročné obdobie. Voda totiž vyplavuje z tele choroboplodné zárodky.

Prečo ju telo tak veľmi potrebuje?

Nedostatočný pitný režim môže mať za následok napríklad vznik močových kamienkov a to bez ohľadu na ročné obdobie. Pri horúčkach zvýšeným potením sa dochádza naše telo o veľké množstvo vody, preto je potrebné pravidelne dopĺňať pitný režim, inak môže dôjsť k dehydratácii organizmu. Voda navyše ochladzuje organizmus a vyplavuje škodlivé látky z tela. Dôležitá je aj pri celkovej detoxikácii organizmu a vyplavovaní toxínov z tela.

Voda preteká celým telom

Až 2/3 hmotnosti dospelého človeka tvorí voda. U detí je to viac, u seniorov naopak menej. Vodu nestrácame len potením sa, ale aj pri vylučovaní moču, stolice a tiež dýchaní. Voda prechádza celým naším telom a vyplavuje z neho jedy a baktérie. Či máte dostatok pitného režimu viete odpozorovať aj z farby vášho moču. Pokiaľ je príliš tmavý a hustejší, pijete málo. Zdravá farba moču by mala byť svetložltá, až takmer číra.

Šport

Veľa športovcov tvrdí, že ak na nich „niečo lezie“, idú to skrátka vypotiť pri športe. Avšak pozor, ak už máte oslabenú imunitu, náročný šport vám môže naopak uškodiť. Imunitný systém pracuje naplno a vysoké športové nasadenie môže telo ešte viac oslabiť. Čo sa týka pitného režimu a športu počas chladnejších dní, aj tu by si mali dávať naňho pozor. Pri športovej aktivite a hrubšej vrstve oblečenia sa viac potíme a tekutiny je potrebné priebežne dopĺňať. Mali by ste si vyberať vody s vyšším obsahom iónov, teda magnézia, sodíka a chloridov, ktoré sa telesnou aktivitou potom strácajú. Vyberať si môžu aj z ochutených vôd, no pozorne čítajte etiketu. Ak sa chcete vyhnúť presladeným vodám, vyskúšať môžete napríklad vodu Toma Nádych, ktorá neobsahuje žiaden cukor, kalórie a ani sladidlá. Je obohatená len o prírodné arómy a trocha bubliniek. Vyhýbať by sa mali najmä pitiu alkoholu a príliš veľa kávy, ktorá naopak organizmus dehydratuje.

Deti

Najviac postihnuté vekové skupiny sú malé deti, ktoré si často neuvedomujú, že pijú málo. Preto je dôležité, aby rodičia dieťa často pitím núkali a to najmä keď sú choré. Látková premena u dieťaťa prebieha rýchlejšie, o to dôležitejšie je teda pravidelný prísun tekutín. Staršie deti sú neustále v pohybe a v chladnejšom počasí majú viac vrstiev oblečenia. Rýchlejšie sa zahrejú, spotia a strácajú tekutiny. Pozor však na výber pitia. Naučte ich radšej na pramenité vody a nesladené čaje, ako na sladké nápoje, na ktorých si môžu vybudovať postupne závislosť. Zvlášť skupinu tvoria dojčatá, ktorých výber vôd zväčša na prípravu dojčenskej výživy je veľmi dôležitý. Nebezpečné sú pre ne najmä dusičnany, ktoré dieťa do 6 mesiacov veľmi zle toleruje. Ich obsah by nemal prekročiť 10 mg/l. Vyberajte preto dojčenské vody. V tomto veku by mali denne prijať 680 ml tekutín materského mlieka alebo dojčenskej výživy.

Aké nápoje zaradiť do pitného režimu?

Pre ľudský organizmus je najlepšia voda priamo z lona prírody, pokiaľ neobsahuje žiadne prvky a zlúčeniny a neprešla žiadnou chemickou úpravou. Je to „živá“ voda, teda pramenitá voda z podzemného prameňa. Najčastejšie sa s nimi stretávame v podobe balených vôd. Balené pramenité vody sú kvalitné a neustále sledované vody z podzemných chránených zdrojov, ktoré môžu byť upravované len určitým spôsobom. „Niektoré pramene sa teda rôzne filtrujú, zbavujú sa síry, mangánu, arzénu či železa a ožarujú sa (to platí i pre minerálne vody), aby sa vyhovelo prísnym kritériám a limitom stanovujúce obsah dusičnanov a organických látok. Tu je rovnako dobré venovať pozornosť výberu, pretože tie skutočne najkvalitnejšie prírodné vody sú „živé“ a nepotrebujú vôbec žiadnu úpravu,“ poznamenal riaditeľ výrobného závodu Toma Natura z Teplíc nad Metují Pavel Vacek. Pramenité vody môžete piť neustále a každá veková kategória. Počas chladných dní sa nám žiadajú najmä čaje. Vyberajte si však radšej bylinkové, nesladené a ak na vás už niečo „lezie“, vyskúšajte čaj z čerstvého zázvoru, ktorý ma vysoký obsah vitamínov, podporuje imunitu, zlepšuje trávenie a detoxikuje telo. Neodporúča sa čierny čaj, ktorý zhusťuje hlieny.  

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.