Ako sa chrániť pred chorobami, ktoré na nás striehnu v MHD?

Napísal Trumpeter 11. február 2020

Poznáte to, počas zimných mesiacov býva cestovanie MHD skutočne náročné. Prechod zo zimy do prekúreného prostredia mestskej hromadnej dopravy,  kde nám po naobliekanom tele stekajú kvapky potu a ledva dokážeme dýchať, je nielen nepríjemný, ale aj ideálny pre množiace sa baktérie a vírusy.

mhd_girl0220

Ťažký vzduch, zahmlené okná a dochytané držadlá v MHD, kašľúci, kýchajúci a smrkajúci spolucestujúci sú bežnou každodennou rutinou ciest do práce a z práce. Táto rutina predstavuje obrovský nápor na našu imunitu, ktorá dostáva v MHD počas zimy poriadne zabrať. Ako ju chrániť pred tým, aby ju spomínané nástrahy neoslabili?

Hrozba všade naokolo

Hoci sa dopravné prostriedky pravidelne čistia, baktérie sa prostredníctvom stoviek cestujúcich po pár hodinách opäť usídlia v ich útrobách. To predstavuje nebezpečenstvo najmä pre ľudí trpiacich oslabeným imunitným systémom. Väčšina baktérií, ktorá takto „cestuje“ spolu s nami v MHD, zapríčiňuje najmä ochorenia dýchacích ciest. A nikto z nás predsa nechce doma skončiť s vysokou horúčkou a zápalom priedušiek, nehovoriac o nepríjemnej viróze, ktorá dokáže človeku poriadne znepríjemniť život.

Na vyvolanie choroby postačuje niekoľko faktorov:

- oslabený imunitný systém,

- nedostatočná hygiena(umývanie rúk),

- strava s nízkym obsahom vitamínov.

Ako sa chrániť?

Počas cestovania v prostriedkoch hromadnej dopravy by sme sa nemali dotýkať rukami úst a tváre, pretože tak je pravdepodobnosť nákazy baktériami a vírusmi vyššia. Hneď po príchode domov je potrebné umyť si ruky, no pozor by ste si mali dať aj na prílišnú dezinfekciu. Ak používate výhradne dezinfekčné mydlo, môžete si, naopak, uškodiť, pretože „netrénujete“ svoj imunitný systém. Navyše tak prichádzame aj o baktérie, ktoré nám pomáhajú. Aj v tomto prípade teda platí staré známe - všetkého veľa škodí, preto sa držte zásady, že dezinfekcia je výborný sluha, no zlý pán.  

Posilnite si imunitu

Základom je dostatok stravy obsahujúcej ovocie a zeleninu, teda vitamíny, ktorých je cez zimu menej ako v lete. Snažte sa konzumovať najmä plodiny z našej zemepisnej šírky, ako sú jablká, červená paprika či kapusta, ktorá obsahuje dostatok vitamínu C.

Ako prevencia, resp. zvýšenie odolnosti proti teplotným šokom, je vhodné aj pravidelné saunovanie. Pomáha lepšie znášať nielen zimu, ale aj letné horúčavy. Bohužiaľ, do sauny nemôžu ísť ľudia napríklad s vysokým tlakom, ale ani ľudia s mnohými inými zdravotnými problémami.

Menej známym, no o to viac účinným pomocníkom v ochrane organizmu a posilnení obranyschopnosti je hliva ustricová. Jej využitie sa nekončí len v kuchyni. Hliva obsahuje viacero užitočných vitamínov, aminokyselín a minerálov, no najdôležitejšia látka z hlivy pre organizmus je beta glukán.

„Beta glukán môže pomôcť nielen ako prevencia ochorení, ale podporuje aj hojenie rán a zabraňuje infekcii, čo je počas zimných mesiacov, kedy je telo neustále atakované zvýšeným množstvom chorôb všade naokolo (napríklad aj v MHD), skutočne neoceniteľné,“ hovorí Ing. Adrián Doboly, odborník na imunitu zo spoločnosti Natures.

Imunitný systém je dennodenne poškodzovaný stresom, znečisteným životným prostredím či nesprávnymi životnými návykmi a ak sa nestíha zregenerovať, svoje úlohy už nemusí zvládať. To sa môže prejaviť ochorením. Beta glukán pomáha udržiavať jeho správnu funkčnosť.

„Preparáty s výťažkom beta glukánu z hlivy ustricovej sú najúčinnejšie vtedy, ak sa užívajú ráno nalačno, ale podporovať imunitu má zmysel v priebehu celého dňa. Zvlášť, ak je telo oslabené chorobou alebo únavou, uzatvára Ing. Adrián Doboly, odborník na imunitu.

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.