Čo je to jesenná depresia a ako sa jej zbaviť?

Počas jesenných mesiacov máme zvyčajne dojem, že na nás dolieha viac problémov ako v inom ročnom období. Rozdiel je iba v tom, že bežným starostiam prikladáme úplne inú váhu, keď je vonku sychravo, ako keď na nás pôsobia letné lúče.

depka lady 1017

Práve počasie môže byť spúšťačom všetkých starostí, ktoré nás v hĺbke duše trápia.

Jesenná melanchólia nemusí byť depresia

Na jeseň sa obvykle stretávame s jesennou melanchóliou, ktorú zvykneme označovať aj pojmom „jesenná depresia“. Podľa odborníkov nejde o depresiu ako takú, ale o sezónnu afektívnu poruchu. Sama o sebe nemusí s depresiou vôbec súvisieť. Jesenná melanchólia sa prejavuje pocitmi úzkosti, smútku a nervozity, ktoré sa objavujú v momente, keď dochádza k ovplyvneniu biologických rytmov v dôsledku úbytku denného svetla. To následne vedie k vyššej produkcii hormónu melatonín, ktorý je zodpovedný za funkciu riadenia rytmu deň – noc.

„Naopak depresia je vážny stav ovplyvňujúci výkonnosť človeka, ktorá sa prejavuje pretrvávajúcim smútkom či skleslou náladou, prípadne zvýšenou únavou. Vyznačuje sa tiež zníženou schopnosťou prežívať radosť z aktivít, z ktorých sa človek predtým tešil. Okrem týchto hlavných príznakov na sebe môžu ľudia trpiaci depresiou pozorovať tiež poruchy spánku, zníženú chuť do jedla alebo ich môžu sprevádzať myšlienky či pokusy na seba poškodzovanie či samovraždu.“, vysvetľuje MUDr. Andrea Chromcová. V takom prípade je nutné poradiť sa so svojím praktickým lekárom či vyhľadať inú odbornú pomoc (psychiatra).

Ako sa najlepšie zbaviť jesennej melanchólie?

Na zmeny svetelných podmienok reagujú najmä ľudia mladšieho a stredného veku. U žien sa tieto ťažkosti vyskytujú dvakrát častejšie, čo je spôsobené pravdepodobne tým, že sú viac emotívne a tieto stavy teda viac prežívajú. Nenechajte jesennú melanchóliu tento rok zvíťaziť a vyskúšajte nasledujúce tipy:

1.     Stavte na svetlo! Dnešná doba sa už neriadi prírodnými biorytmami ako predtým, ale sme naopak zvyknutí pracovať do neskorých podvečerných hodín, bez ohľadu na skoré jesenné stmievanie sa. Pokiaľ nemôžete upraviť svoj harmonogram podľa vonkajšieho svetla, pohybujte sa v čo najviac osvetlených priestoroch, aby vaše telo nevyhodnotilo, že už je noc. Potom totiž zvýši produkciu melatonínu (spánkového) hormónu a na vás doľahne únava.

2.     Nabite sa energiou! Už od pradávna sú známe blahodarné účinky byliniek. Ale najdôležitejšie je nájsť správnu kombináciu, ktorá vám pomôže vyriešiť vaše problémy. Pokiaľ vás prepadajú pocity úzkosti a viete, že na vás „lezie“ jesenná únava, vyskúšajte jedinečné spojenie bylín, zeleného čaju, guarany a vitamínu B, ktoré sa snúbia v lahodnom čaji Pickwick Energia.

3.     Dodržujte spánkovú hygienu! Jesenným depresiám tiež nahráva nedostatok spánku. Choďte spať pravidelne v rovnakú dobu a rovnako vstávajte. Pred spaním sa snažte minimálne dve hodiny nejesť a nepiť, aby sa mohlo telo v pokoji pripraviť na spánok. A približne hodinu pred spaním vypnite aj mobilný telefón a počítač. Tie totiž vyžarujú modré svetlo, ktoré blokuje aktiváciu spánkového hormónu melatonín a človeku potom dlhšie trvá, kým zaspí. Radšej si vytiahnite a prečítajte nejakú peknú knihu.

4.     Vyrazte za športom! Pri športovaní dochádza k vylučovaniu tzv. hormónu šťastia (endorfínu), ktorý vás doslova nabije pozitívnou energiou a dobrou náladou. Pokiaľ nie ste športový typ, postačí pomalé meditačné cvičenie či joga alebo môžete zájsť s priateľmi na bedminton. Dôležité je, aby ste sa do činnosti nenútili a našli si to, čo vás najviac baví a vyhovuje vám.

5.     Nebuďte sami! Samota a izolácia od priateľov a rodiny depresiu iba prehĺbi. Práve blízkosť našich najmilších je pre duševnú pohodu to najdôležitejšie. Snažte sa vídať s tými, ktorí vám niečo prinášajú, obohacujú vás a s ktorými si užijete veľa zábavy.

 

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.