Vianoce prichádzajú – pripravte na to svoje telo

Vianoce, dlho očakávané sviatky v roku plné darčekov a krásnych chvíľ s rodinou sú predo dvermi. Je to aj čas dobrého jedla a maškrtenia. Myslite preto na svoje telo a doprajte mu trochu očisty pred náročným obdobím sviatočných pokrmov.

vianoce sugo 17

Nezabudnite, že aj počas Vianoc je dôležitý dostatočný prísun ovocia a zeleniny a správny režim stravovania.

Pôst má niečo do seba

Obdobie Vianoc, to je čas hojnosti, kedy si zvykneme dopriať rozmanitosť v kuchyni. Pokrmy, ktoré volíme, sa neradia k tým najdiétnejším, no aj o tomto sú Vianoce - o dodržiavaní tradícii. Domácu kapustnicu alebo vyprážanú rybu so zemiakovým šalátom si nikdy tak nevychutnáme, ako na Vianoce.

Keďže ale vieme, akú záťaž čaká náš žalúdok, treba ho na to patrične pripraviť. Odľahčite organizmus a naplánujte si pred sviatkami pôst. „Nastavte si jedálniček, ktorý bude obsahovať ľahšie pokrmy plné živín a vitamínov, naopak vynechajte mastné kalorické jedlá. Zvýšte príjem ovocia a zeleniny, ktoré napomáha k rýchlejšiemu tráveniu a zásobuje telo vitamínmi, vodou a živinami. Nezabudnite to celé podčiarknuť dostatočným pohybom, ktorý by ste nemali vynechať ani počas sviatkov. Nemusí to byť záťažový tréning vo fitness. Vyskúšajte rodinnú lyžovačku alebo príjemné prechádzky v snehu.“ vysvetľuje JUDr. Jana Venhartová, zástupkyňa Potravinárskej komory Slovenska.  

Pestrosť aj v zime

Napriek skromnejšiemu výberu by ovocie a zelenina mali tvoriť základ vášho jedálnička. „Určite siahnite po koreňovej zelenine, ktorú viete konzumovať na sto spôsobov, tak v surovej ako aj v tepelnej forme. Je skvelá ako príloha k hlavnému jedlu a kvalitné zeleninové vývary sú dôležitým prvkom stravy. Nevylučujte ani tradičné suroviny našich starých mám ako sú zemiaky, kapusta, kel, červená repa a strukoviny. Tie sa dajú rafinovane kombinovať na prípravu polievok, ale aj zaujímavých hlavných pokrmov. Ovocie voľte napr. jablká a hrušky, prípadne citrusy, ktoré sú vďaka svojej sezóne bohaté na vitamíny. Ak ste ešte nezanevreli na zaváranie a pravidelne dopĺňate poličky v komore, určite môžete zvoliť aj domáce kompóty,“ odporúča MUDr. Peter Minárik, PhD.

Ovocie a zelenina inak

Ak vám nestačí len čerstvé ovocie a zelenina, sú aj iné možnosti ich spracovania a konzumácie. Vyskúšajte 100% džúsy a pyré, ktoré obsahujú práve to ovocie a zeleninu, z ktorého sú vyrábané. Podľa platnej EU legislatívy je zakázané do nich pridávať konzervačné látky, farbivá, či pridaný cukor.

V prípade, že ste v práci alebo v škole, prípadne sa s rodinou chystáte na výlet, pribaľte si 100% džús alebo pyré, ktoré sú skvelou alternatívou. Vedia totiž nahradiť jednu z piatich odporúčaných porcií ovocia a zeleniny. Podľa WHO by sme mali denne skonzumovať minimálne päť, pričom jedna porcia je pohár džúsu alebo jedno balenie pyré.

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.