Je moderné sa stravovať bezlepkovo, je to však potrebné ak sme zdraví?

Je pravdou, že bezlepková strava sa stáva akýmsi trendom – vo svojej praxi sa veľmi často stretávam s klientmi, ktorí sa vyhýbajú lepku napriek tomu, že nemajú problém s jeho trávením. Panuje názor, že z lepku priberáme a ak sa mu vyhneme, schudneme. 

 dieta kg 1200x800

V skutočnosti schudneme najmä preto, lebo vylúčime zo stravy komplexné sacharidy - obilniny, ktoré sú dôležitým zdrojom energie aj vitamínov. Ak však nevykazujeme známky neznášanlivosti na lepok, nie je dôvod ho zo stravy absolútne vylučovať. Lepok je bielkovina, ktorá sa prirodzene nachádza v obilninách. Má dobré technologické vlastnosti na spracovanie múky. Jeho výživová hodnota je však nepatrná. Samozrejme, že aj bezlepková strava môže byť úplne plnohodnotná a vyvážená, takže v prípade, ak na sebe registrujete, že lepok v potravinách nie je pre Vás vhodný, nemusíte sa cítiť obmedzene. Ak máte podozrenie, že trávenie lepku je pre Vás problém, nechajte sa vyšetriť u lekára. Nemusí ísť hneď o ochorenie celiakiu. 

Týkajúc sa jačmeňa, ako doplnku stravy – nie sú spozorované žiadne negatívne účinky jeho užívania vo všetkých vekových skupinách. Mladé lístky zeleného jačmeňa lepok neobsahujú, sú preto vhodné aj pre celiatikov a sú vhodným zdrojom vitamínov, no aj tak odporúčam odsledovať si na produktoch etikety, pretože stopy lepku obsahovať výrobok môže. Ako doplnok je veľmi vhodný k doplneniu vitamínov zo skupiny B. Tieto vitamíny pôsobia v tele synergicky, čo znamená, že čím väčší komplex vitamínov skupiny B daná potraviny obsahuje, tým je to lepšie, pretože sa navzájom v tele podporujú. Zelený jačmeň však neobsahuje vit. B12, ktorý je obsiahnutý najmä v potravinách živočíšneho pôvodu.

Obsahuje aj množstvo aminokyselín, ktoré sú dôležité pre syntézu bielkovín. Zelený jačmeň je pomerne bohatou potravinou na bielkoviny (okolo 25%), avšak ani pri konzumácii tohto doplnku viackrát denne sa nemôžeme spoliehať na to, že je to pre organizmus postačujúce a preto neslúži ako adekvátna náhrada pestrej a vyváženej stravy. Z ďalších mikronutrientov je veľmi pozitívny obsah kyseliny listovej, ktorej nedostatok je nebezpečný najmä pre ženy vo fertilnom veku, podobne ako vit. E, ktorý obsahuje tiež. Tak isto obsahuje organicky viazaný jód, ktorý je nutný pre správne fungovanie štítnej žľazy a teda pre celý metabolizmus. Ďalej je jačmeň bohatý na vápnik – dôležité pre zdravé kosti a v komplexe s ďalšími obsiahnutými živinami je vhodný na prevenciu osteoporózy, ktorá ohrozuje najmä ženy po 50 roku života.

Medzi pozitíva, ktoré treba primárne vyzdvihnúť patrí aj obsah enzýmov. Napr. supexoxid dismutáza, kataláza, cytochróm oxidáza, peroxidáza atď. Významnú rolu má SOD (superoxid dismutáza) – jeho funkcia sa spája s tzv. oxidačným stresom – eliminuje voľné radikály kyslíka, ktoré sú škodlivé pre bunky. Peroxidáza – rozkladá peroxid vodíka na na kyslík a vodu. Spomeniem aj chlorofyl – zelené farbivo, ktoré obsahujú zelené potraviny – pôsobí ako prírodné antibiotikum, má dezinfekčné účinky pre organizmus.

Obsah výživných látok sa môže meniť aj v závislosti od výrobcu – je vhodné si odsledovať daný výrobok. Najlepšie by bolo užívať taký jačmeň, ktorý bol pestovaný podľa zásad organického poľnohospodárstva (BIO), nebol pestovaný v blízkosti priemyselných zón. To by mohlo spôsobiť, že bude obsahovať napr. vysoký obsah ťažkých kovov,  ktoré sú pre organizmus toxické. Zaujímavé je aj tzv. hydropóniové pestovanie, no u nás sa mu nevenuje veľká pozornosť. Dobrými výrobcami jačmeňa vie byť napr. Čína alebo Nový Zéland. 

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.