3 kroky, ako spriateliť deti s ovocím a zeleninou

Až 46,6% Slovákov nad 15 rokov nekonzumuje ovocie a zeleninu na dennej báze. Hovorí o tom prieskum EUROSTAT, ktorý tiež zistil, že iba 10,8% slovenskej populácie konzumuje odporúčaných 5 porcií ovocia a zeleniny denne. 

dzusy 122016

Správne stravovacie návyky by pritom mali byť jednou z priorít rodičov pri výchove detí. Tak, ako sa dieťa učí v škole písať a počítať, má sa rovnako naučiť vhodnému stravovaniu. Rodičia by nemali zabúdať, že pravidelný prísun ovocia a zeleniny môže výrazne ovplyvniť ich správny vývin.

„Prísun adekvátneho denného množstva ovocia a zeleniny pomáha deťom k dobrej fyzickej aj mentálnej aktivite a chráni ich pred rôznymi chorobami. Pre dospelých zase predstavuje výživu potrebnú pri prekonávaní zmien počas jednotlivých ročných období a udržiava ich v dobrej kondícii. Ovocie a zelenina sú zdrojom vlákniny, ktorá zohráva dôležitú úlohu v prevencii a liečbe niektorých civilizačných chorôb, ako sú napríklad obezita alebo rakovina hrubého čreva. Konzumácia 5 porcií ovocia a zeleniny nie je mýtus, ale súčasť správnej životosprávy. Dbajte na to, aby deti mali zahrnuté ovocie a zeleninu vo svojich jedálničkoch. Či už vo forme šalátov, hlavných chodov alebo vo forme 100% džúsov a pyré, ktoré môžu plnohodnotne nahradiť jednu z piatich odporúčaných porcií,“ hovorí Jarmila Halgašová, riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska.

Ak máte problém prehovoriť dieťa na ovocie alebo zeleninu, inšpirujte sa troma jednoduchými postupmi, ktoré vám s tým pomôžu:

1. Začnite s tým zavčasu
Deti sú vnímavé a nové poznatky vstrebávajú veľmi rýchlo. Preto je nevyhnutné zoznamovať ich s novými chuťami a vštepovať im správne stravovacie návyky už od skorého veku. Existuje na to mnoho spôsobov. Môžete napríklad hovoriť príbehy o ovocí a zelenine a dať im ľudské vlastnosti. Nevzdávajte sa po prvých odmietnutiach. Ak budete trpezliví, postupne nájdete obľúbené chute. Buďte vytrvalí a nezanedbajte to, na čom pracujete počas celého obdobia ani na dovolenke alebo mimo svojej kuchyne.

2. Majte jasný plán a povedzte o ňom aj svojmu okoliu
Deti sú ľahko ovplyvniteľné vonkajšími vplyvmi. Preto záleží aj od vašej iniciatívy, či vám vaše okolie pomôže, alebo naopak, bude váš plán kaziť. Účinným prostriedkom je spojiť sa so starými rodičmi, priateľmi, rodičmi zo škôl či škôlky a spoločnými silami spriateliť deti s ovocím a zeleninou. Existuje množstvo hier, príbehov či moderných aplikácií dostupných online, napríklad aplikácia VitaSmart, ktoré prirodzeným spôsobom učia deti návyku dennej konzumácie ovocia a zeleniny. V prípade starších detí je dobré najskôr poznať ich režim a stravovacie návyky a snažiť sa ponúknuť im vhodnú alternatívu, čo môže byť napríklad spomínaný 100% džús alebo pyré. Jedna porcia dokáže zabezpečiť doplnenie energie a potrebných živín, a zároveň hydratáciu tela.

3. Vyberte najlepšie riešenie a zabezpečte rôznorodosť
Odborníci odporúčajú, aby každá z piatich porcií denného prísunu ovocia a zeleniny bola iná, lákavá a ľahko konzumovateľná. Samozrejme, nie všetky možnosti sú dostupné celoročne. Záleží aj od ročného obdobia, veku a okolností. Všetci dobre vieme, že najdôležitejšia je strava, ktorú si sami pripravujeme. No nie vždy na to máme čas. Preto by sme nemali zabúdať aj na alternatívu, ktorá môže byť vo forme pyré a 100% džúsov. V takom prípade by sme mali aj deťom vysvetliť, prečo sme zvolili túto možnosť. Po istom čase si dieťa osvojí tento zvyk a samo sa rozhodne pre vhodnú možnosť denného prísunu vitamínov vo forme ovocia a zeleniny. Podstatnou informáciou ostáva, že pridávanie akýchkoľvek farbív, konzervantov alebo cukru či umelých sladidiel do 100% džúsov je podľa smerníc Európskej únie zakázané.

Viac informácií o kampani je k dispozícii na webovej stránke www.dzusyapyre.eu a na fanpage "Žite Smart" na Facebooku.

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.