Mlieko a mliečne výrobky: Vyberte si chutné a kvalitné

Správne fungovanie celého organizmu začína príjmom potravy. Tá by mala obsahovať okrem základných živín aj vitamíny a minerály, vďaka ktorým si dokáže človek uchovávať zdravie a potrebnú energiu.

mlieko 16 1100x667

Prirodzenou súčasťou pestrej stravy by malo byť najmä mlieko a mliečne výrobky, a to nie len pre deti, ale aj pre dospelých. Dôvodov je totiž viac než dosť.

Mlieko je významný zdroj bielkovín aj vitamínov
Obsah vitamínov nachádzajúcich sa v mlieku je skutočne rozsiahly. Okrem vitamínu B12, ktorý je nesmierne dôležitý pre tvorbu červených krviniek a správne fungovanie nervového systému, obsahuje mlieko aj vitamín A, ktorý ochraňuje najmä naše oči, ale aj sliznice, či vitamíny B1, B2, B6, C a E. O dobrý výkon i energiu sa zase postará kyselina pantoténová, ktorá taktiež patrí medzi výživnú zložku mlieka. V syroch sa navyše nachádzajú mliečne bielkoviny peptidy, ktoré môžu zabraňovať vzniku trombózy a zvyšovaniu krvného tlaku.

Objavte silu vápnika v každom veku
Vápnik je hybnou silou ľudského tela, konkrétne všetkých kostí, nervového systému a podporuje aj prietok krvi v cievach. Aby bolo telo neustále zásobené vápnikom, je nevyhnutná konzumácia mlieka a mliečnych výrobkov v dostatočnom množstve. Začnime teda pri najmenších.
Pre deti (v závislosti od veku) by mal byť príjem vápnika od 800 do 1500 mg denne. Toto množstvo vápnika obsahuje napríklad takmer 1 liter mlieka alebo 100 až 120 g syra.
Pre dospelých sa odporúčaná dávka pohybuje na hranici 800 až 1000 mg. To znamená, že konzumácia mlieka a mliečnych výrobkov je skutočne dôležitá aj v dospelosti, najmä preto, aby naše kosti ostali zdravé a pevné. Napríklad pre ženy so zvýšeným rizikom osteoporózy najmä v období menopauzy by mal byť denný príjem vápnika od 1000 do 1500 mg. Vysokým podielom vápnika mlieko slúži aj ako možná prevencia voči iným chorobám, ktoré so sebou prináša starnutie a oslabenie organizmu.

Len ho natrieť na chleba
Maslo je jedným z tradičných mliečnych výrobkov. Pre vysoký obsah mliečneho tuku bolo v posledných dekádach úspešne vytesňované z obchodných regálov, a teda i z domácností širokou ponukou (nezriedka lacnejších) rastlinných margarínov. V súčasnosti však maslo zažíva renesanciu – mnoho ľudí sa k nemu vracia a v rozumnej miere ho pravidelne konzumuje. Je to nielen pre jeho lahodnú chuť, ale i výživovú hodnotu a fakt, že viete, čo v ňom je.

„Kravské mlieko, z ktorého sa maslo vyrába (múti), je bohatým zdrojom bielkovín, sacharidov, tukov, minerálnych látok, najmä vápnika, vitamínov A, D, E, K a vitanímy skupiny B. Je aj hlavným zdrojom konjugovanej linolovej kyseliny – CLA, ktorá má významné imunostimulačné účinky,“ uvádza prof. MUDr. Štefan Hrušovský, CSc., Dr.SVS., internista, hepatológ a gastroenterológ, prednosta I. internej kliniky ZSU a UNB Dionýza Diešku v Bratislave.

Maslo je medzi tukmi z hľadiska vyváženej stravy druhé najvhodnejšie na konzumáciu, kým rastlinné margaríny sú až na poslednom mieste:
1) olivový olej, 2) maslo, 3) živočíšne tuky (bravčová, kačacia, husacia masť), 4) rastlinné margaríny. Jeho lahodná chuť je už len čerešničkou na torte ☺.

Slováci, pite mlieko!
Spotreba mlieka na Slovensku sa pohybuje na úrovni 165 kg na obyvateľa ročne, pričom Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča až 220 kg na obyvateľa. Spomedzi jednotlivých európskych krajín je tak spotreba mlieka na Slovensku pod hranicou priemeru.

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.