Odborníci radia: Doprajte si kyslomliečne výrobky pre zdravie

Jednoznačne prospievajú nášmu telu, preto by nemali chýbať vo vyváženom jedálnom lístku. Kyslomliečne výrobky sú totiž bohatým zdrojom živín a energie. Potvrdzujú to odborníci. Občas nám kdesi v pamäti blikne kontrolka, že by sme mali častejšie konzumovať kyslomliečne výrobky, len si celkom presne nespomíname prečo.

woma_milk20

Vieme, že to má čosi spoločné s lepším trávením, ale to je asi všetko. Určite stojí zato pripomenúť si, čo hovoria k tejto téme experti na zdravú výživu. A správne vyberať,  keď stojíme v obchode pred regálom s bohatou ponukou mliečnych výrobkov.

Mlieko a mliečne potraviny sú dôležitým zdrojom živín a energie. Medzi najdôležitejšie živiny patria bielkoviny a vápnik, ktoré zohrávajú významnú úlohu pri raste a zdravom vývoji kostí, ale chránia tiež pred mnohými chronickými ochoreniami. Pozitívne výživové vlastnosti fermentovaných mliečnych výrobkov potvrdzuje aj mnoho štúdií a vedeckých analýz. Mikroorganizmy v kyslých mliečnych výrobkoch majú probiotický efekt, ktorý jednoznačne prospieva organizmu.

V ČOM POMÁHAJÚ:

vstrebávaniu a tvorbe niektorých vitamínov skupiny B v čreve

vstrebávaniu minerálnych látok (vápnik, fosfor) a stopových prvkov (železo, zinok, meď), čím prispievajú k správnemu metabolizmu

kyselina mliečna upravuje hodnotu pH v tráviacom trakte, čím prispieva k obrane pred množením hnilobných baktérií

bifidobaktérie a laktobacily znižujú hladinu tukov v krvi, upravujú narušenú črevnú mikroflóru po užívaní antibiotík a iných liekov, pomáhajú vyprázdňovaniu čriev, pôsobia preventívne proti srdcovo-cievnym aj onkologickým ochoreniam a posilňujú imunitu

ALERGICI – ÁNO ČI NIE?

Veľkým plusom kyslomliečnych výrobkov je, že si ich môže dopriať väčšina ľudí s laktózovou intoleranciou, ktorí majú problém s trávením mliečneho cukru (laktózy). Platí to aj o acidku, ktoré obsahuje cenné laktobacily. Kyslomliečne výrobky majú nižší obsah laktózy a dlhšie zotrvávajú v žalúdku. Pri pomalšom vyprázdňovaní žalúdka je prísun laktózy do tenkého čreva pozvoľnejší, čo tiež prispieva k ich lepšej stráviteľnosti.

Opak platí pre ľudí alergických na mliečne bielkoviny – ti nesmú konzumovať žiadne mliečne výrobky, teda ani kyslé mliečne. Teda to, či môžete zaradiť napríklad acidofilné mlieko do denného menu, závisí od druhu alergie.

PRE DETI AJ SENIOROV

Ako sme spomenuli, kyslomliečne výrobky prospievajú všetkým.  No predsa nás zaujímalo, či sú vekové kategórie, prípadne aj profesie, ktoré by ich mali konzumovať častejšie. Čo na to odborníci?

S pribúdajúcim vekom dochádza u seniorov k poklesu hustoty kostí a zvyšuje sa požiadavka na príjem vápnika a vitamínu D. Výsledky doterajších výskumov poukazujú na to, že vyššia spotreba mliečnych výrobkov bohatých na vápnik môže chrániť dospelých pred stratou kostnej hmoty. Osobitne to platí pre ľudí vo vyššom veku. Vzhľadom na ľahšiu stráviteľnosť kyslomliečnych výrobkov, a predovšetkým pre nižší obsah mliečneho cukru (laktózy), sú tieto mliečne potraviny dobrou voľbou práve pre seniorov.

To isté platí aj pre deti a dospievajúcich, ktorým sa vytvára a spevňuje kostra. Dostatočný príjem vápnika a vitamínu D je hlavnou podmienkou správneho vývoja kostí. V ich jedálnom lístku by nemali chýbať 3 porcie mlieka alebo mliečnych výrobkov denne. Veľmi vhodné sú práve kyslomliečne výrobky so živou bakteriálnou kultúrou. Ideálna je jedna porcia jogurtu, acidka alebo iného kyslomliečneho výrobku denne – odporúčajú niektorí odborníci na výživu.

Acidko, jogurty, probiotické nápoje, kefír, cmar či iné kyslomliečne výrobky sú prínosom pre naše telo,  okrem už spomínaných alergikov na mliečne bielkoviny. S dôrazom na dostatočný denný príjem vápnika, vitamínu D a bielkovín sú vhodné aj pre fyzicky pracujúcich ľudí a športovcov. Probiotické baktérie, laktobacily a jogurtové kultúry zasa pozitívne vplývajú na metabolizmus, čo prospieva ľudom so sedavým životným štýlom a odborníci ich jednoznačne odporúčajú aj pri zoštíhľujúcich diétach. Patríte do niektorej z týchto skupín? Potom by kyslé mliečne dobroty nemali vo vašej chladničke chýbať.

S ČÍM ICH MOŽNO KOMBINOVAŤ

Poznáte to. Mix niektorých potravín či jedál vám občas spôsobí v žalúdku ťažobu. Je to individuálne, každý najlepšie vie, čo mu sadne a čomu by sa mal naopak vyhnúť. S čím možno kombinovať kyslomliečne výrobky, aby sme si nezarobili na žalúdočný problém?

Žiadne zákazy v tomto smere neexistujú. Môžete ich kombinovať s akoukoľvek inou potravinou v primeranom množstve, pokiaľ vám táto kombinácia nevyvoláva tráviace alebo iné ťažkosti. Keďže sú ľahko stráviteľné, nie je predpoklad, že by pri bežnom vzorci pestrého a primeraného stravovania spôsobovali ťažkosti.

Jogurty, kefíry, acidko sa bežne miešajú s ovocím, cereáliami aj orechmi. Biele kyslomliečne výrobky zasa často kombinujeme so zeleninou, prípadne z ich pripravujeme dipy a omáčky k mäsu. Sú tiež chutným nápojom za jedlami z cestovín či zemiakov, alebo samostatne ako ľahká desiata, olovrant alebo aj dezert. Možností je naozaj veľa, každý si môže vybrať podľa vlastnej chuti.

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.