Vyvážené raňajky - obzvlášť dôležité pre deti

Vyvážené raňajky sú dôležitým zdrojom telesnej a duševnej energie potrebnej nielen na štart do nového dňa. Mali by byť výživné, telu prospešné a v neposlednom rade by nám mali aj chutiť, keďže od toho závisí, ako sa budeme cítiť a stravovať počas celého dňa.

zima ranajky 18

Doktorka Alžbeta Béderová z RUVZ v Bratislave vám poradí, čo by nemalo chýbať na vašich stoloch v zimnom období. Podľa odborníčky, najlepšou voľbou raňajok pre dospelých a predovšetkým pre deti, sú celozrnné kaše. Aby sme si stravu počas zimných mesiacov trošku spestrili, môžeme si kaše dochutiť 100 % ovocným a zeleninovým džúsom alebo pyré, ktoré sú bohaté na vitamíny, minerály a živiny.

"Naše raňajky by mali byť bohaté na komplexné sacharidy, ktoré zabezpečia telu potrebnú energiu a urýchľujú jeho metabolizmus. Pokrmy, ktoré volíme, by mali zahŕňať aj bielkoviny a živiny, ktoré sú dôležité pre činnosť tráviaceho systému, regulujú chuť do jedla, viažu toxíny a "rafinované" tuky, a tým ochraňujú organizmus pred kardiovaskulárnymi ochoreniami. Ideálnou voľbou na raňajky sú kaše, bohaté na vitamíny skupiny B. Tie sú skvelá voľba, obzvlášť v zimných mesiacoch," hovorí MUDr. Alžbeta Béderová, CSc., expert projektu "Džúsy a pyré - vitamíny v SMART forme".

Výborné sú kaše z pohánky, ovsa, prosa, ako aj z hnedej ryže. Ak nemáte ráno čas na zdĺhavú prípravu raňajok, stačí, ak si večer nasypete premyté zrná do termosky, zalejete vriacou vodou a necháte cez noc postáť. Ráno na vás už bude čakať výživná kaša.

Ďalší, časovo úsporný spôsob je nechať napučať zrná cez noc v hrnci s vodou. Ráno hrniec už len zohrejete na miernom ohni a prikryjete vrchnákom. Kým sa pripravíte do práce alebo školy, máte na stole chutné a rýchle raňajky.

"Ráno by som odporučila na ochutenie kaší niektorý zo zeleninových džúsov alebo pyré. V poobedných hodinách sú zase vhodné tie ovocné. Myslite ale na to, že ovocie a zelenina by nemala chýbať v našom jedálničku po celý deň. Podľa WHO by sme totiž mali zjesť minimálne 5 porcií ovocia a zeleniny denne,“ odporúča MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.

Žiaci, ktorí jedia pravidelne vyvážené a na vitamíny bohaté raňajky, majú tendenciu sa lepšie učiť, kedže sa vedia v škole dlhšie sústrediť na učivo. Okrem toho sú aktívnejší, silnejší a odolnejší voči stresu než tí, ktorí vôbec nekonzumujú raňajky. Ak nemáte vo zvyku konzumovať na ráno ovocie alebo zeleninu, voľte aspoň pohár 100 % džúsu alebo jedno balenie pyré, ktoré sú skvelé ovocné a zeleninové alternatívy na úvod dňa.

 

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.