Myslíte na to, čo jedia vaše deti v škole?

Jedálniček dieťaťa sa buduje v jeho rodine, a to je dôvod, prečo ísť dieťaťu príkladom a vysvetliť mu význam správnych stravovacích návykov už od raného veku. MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. z RUVZ v Bratislave prezradí, ako postupovať v budovaní správnych stravovacích návykov u detí.

menu rodina1200x800

Nevynechajte raňajky!

Jedným z najdôležitejších návykov, ktorý by sa mal vštepovať už od útleho veku dieťaťa, sú výživné raňajky. Tie by mali tvoriť dôležitú časť jedálnička, ktorá vie správne “naštartovať” organizmus do nového dňa. Podstatnou súčasťou taniera by pritom malo byť ovocie a zelenina, ktoré dodá potrebné množstvo živín a vitamínov v prirodzenej forme. Ak nemáte po ruke čerstvé suroviny, obzvlášť teraz v zimnom období, sú aj iné riešenia. Na doplnenie jednej z odporúčaných 5 porcií ovocia a zeleniny sú vhodné aj 100% džúsy alebo pyré. 

Stravovanie v škole

Desiata nenahradí raňajky, na to by rodičia nemali zabúdať. Deti však potrebujú pravidelný príjem živín a energie v niekoľkých pravidelných dávkach kvôli dobrému rastu a vývinu, udržiavaniu imunity a posilňovaniu zdravia. Dôležitá je preto aj výživná desiata, ktorá by mala tvoriť 15% z denného príjmu energie[1].

„Kvalitná desiata pre dieťa musí pozostávať z celozrnných výrobkov, porcie ovocia a zeleniny a 100% džúsu alebo pyré. Dôležité je poskytnúť telu dostatok výživných látok (bielkoviny, tuky a prírodné cukry), ale aj vitamínov. Nezabúdajte ani na minerálne látky a najvýznamnejší vápnik, ktorého zdrojom sú najmä mliečne výrobky,“ hovorí MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. Ako rodič by ste sa nemali spoliehať na nápojové alebo potravinové automaty v škole, ktorých ponuku nepoznáte. Doprajte vašim ratolestiam plnohodnotnú desiatu, ktorej domáca príprava vám nezaberie viac ako 20 minút. Nebojte sa testovať chuťové poháriky vašich detí. Popri tradičných chuťových variáciách, na ktoré sú zvyknuté, im prineste aj niečo nové. Vždy je to proces učenia a zvyku, nestrácajte preto trpezlivosť.

„Ako alternatívu k ovociu a zelenine môžete využiť aj 100% džúsy alebo pyré. Majú rovnaké zloženie ako ovocie a zelenina, z ktorých boli vyrobené. Podľa právnych predpisov EÚ, do 100% džúsov a pyré nie je dovolené pridávať žiadne konzervačné látky, cukor alebo umelé farbivá. Viete nimi atraktívne ozvláštniť jedálniček dieťaťa a naučiť ho tak na chuť ovocia a zeleniny. Ak je navyše dieťa vystavené zvýšenej  telesnej alebo psychickej aktivite v škole, padnú ako výborný doplnok k strave na „dobitie“ potrebnej energie,“ radí MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.  

Správna výživa na 1. mieste

V súčasnej uponáhľanej dobe je niekedy ťažké ustriehnuť stravovacie návyky detí. Nepodceňte ale ich významnú rolu, vplývajúcu na správny detský vývin. „Pravidelnou konzumáciou minimálne piatich porcií ovocia a zeleniny denne si organizmus obohacujeme teluprospešnými látkami a predchádzame mnohým civilizačným ochoreniam ako sú obezita, rakovina hrubého čreva alebo kardiovaskulárne choroby,“ uzatvára MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.


[1] Tipy na zdravú desiatu pre školákov, Úrad verejného zdravotníctva SR

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.