Maslo – poklad v našej kuchyni

Maslo je zdrojom viacerých cenných látok, ktoré majú vplyv na zdravie. K najznámejšiemu mýtu o masle patrí tvrdenie, že nasýtené tuky obsiahnuté v živočíšnych tukoch, a teda aj v masle, sú nezdravé. Často boli dokonca označované za príčinu ochorení srdca, obezity či cukrovky.  

maslo_20

Rozsiahle výskumy však zistili, že tento mýtus bol podaný veľmi zjednodušene. Otázka “dobrých” a “zlých” tukov pre zdravie človeka je omnoho zložitejšia. Aj tu však platí, všetko s mierou. Najznámejšie fakty o masle zodpovedala odborníčka z technológie výroby Ing. Jana Krahulcová z Hriňovskej mliekarne Koliba.

Fakty o masle, ktoré by ste mali vedieť

-    Maslo v studenej kuchyni, teda napríklad natreté  na chlebe, plní nielen chuťovú funkciu, ale prináša telu výživu v podobe tukov a vitamínov, ktoré sa naň viažu. Aby sme  telu dodali potrebnú výživu aj kalórie, mali by sme si na chlieb natrieť iba to, čo túto výživu obsahuje.

-    Maslo je nutričné zlato, ktoré patrí medzi prírodné energeticky bohaté potraviny. Práve vďaka svojmu vysokému energetickému obsahu nasýti a pokryje energetickú potrebu organizmu i pomerne malým množstvom. Nájdeme v ňom aj vitamíny A, D, E a K, ktoré sú rozpustné v tukoch.

-    Žiadna rastlinná náhrada nedodá koláčom tú správnu chuť. Maslo v pečenom ceste vytvára tú pravú nadýchanú textúru, ale aj chuť a vláčnosť kvôli obsahu tuku. Cestá ako sušienkové, linecké či trené sa bez masla takmer nezaobídu.

-    Chuť masla sa hodí na prípravu slaných aj sladkých jedál. Za takmer nenahraditeľné možno maslo považovať pri príprave rýb, pečiva ale aj niektorých dezertov. 

-    Na výrobu kocky masla (200 g) sa spotrebujú asi 4 litre plnotučného mlieka. Výroba masla spočíva v oddeľovaní smotany z plnotučného mlieka.

-    Farba masla je spojená s prítomnosťou žltého farbiva - karoténu. Intenzita farby masla závisí od toho, ako bohatá na karotén bola strava kráv, z ktorých sa získalo mlieko.

-    Maslo obsahuje konjugovanú kyselinu linolovú (conjugated linoleic acid, CLA), ktorá podporuje fyzický výkon, uprednostňuje tvorbu svalstva pred ukladaním tukov v tkanivách a má aj protizápalové vlastnosti. Dokonca sa predpokladá, že má protirakovinové účinky. V masle sa taktiež nachádza kyselina laurová, ktorá vykazuje značnú antimikrobiálnu aktivitu voči gram-pozitívnym baktériám, hubám ale aj vírusom, urýchľuje metabolizmus pravdepodobne aktiváciou hormónov štítnej žľazy a tým prispieva k udržovaniu optimálnej hmotnosti. Ďalšiu významnou zložkou z rady nenasýtených omega 6-mastných kyselín je kyselina arachidónová, ktorá podporuje regeneráciu a rast kostrového svalstva. Je to jedna z najhojnejších mastných kyselín v mozgu, ktorá sa zúčastňuje skorého nervového vývoja a predpokladá sa, že pri ranných štádiách Alzheimerovej choroby  môže podávanie tohto tuku redukovať príznaky ochorenia.

-    Má relatívne nízky obsah cholesterolu – 10 g masla obsahuje  21 mg cholesterolu

-    Chráni deti a staršie osoby pred gastrointestinálnymi infekciami.

-    Nie je maslo ako maslo. Aj keď je na trhu niekoľko výrobcov masla, to pravé tradičné musí spĺňať niekoľko základných parametrov. Tradičné maslo je maslo s obsahom mliečneho tuku najmenej 82%, s maximálnym obsahom vody 16% a maximálnym obsahom netukovej mliečnej sušiny 2%. Maslo  sa získava tradičným spôsobom  priamo a výhradne z pasterizovanej smotany so štandardizovaným obsahom tuku 38- 40%.

koliba_maslo20

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.