Repkový olej – poznáte jeho plusy?

Niekedy sa nám môže zdať, že používanie oleja v našej kuchyni podlieha módnym trendom. Pred časom odborníci odporúčali ako najlepší olej slnečnicový, potom repkový, olivový, kokosový... 

varenie olej

Ako si vybrať ten správny?  Máme pre vás tip – skúste repkový olej. Poznáte jeho plusy?

Prvou výhodou je jemná neutrálna chuť a vôňa. Pri varení to znamená, že ho možno použiť  pri rôznych druhoch receptov, pretože nepotláča prirodzenú chuť surovín, z ktorých jedlo pripravujeme. 

Repkový olej sa v našich domácnostiach teší čoraz väčšej obľube, pretože má široké možnosti využitia. Možno s ním variť, restovať, dusiť, smažiť, piecť mäso, marinovať, grilovať, ale aj piecť bábovky či  koláče,“ vysvetľuje Michaela Berzediová, odborníčka na oleje z Palmy.

ŠIROKÉ POUŽIITIE V KUCHYNI    

Varenie – na oleji krátko opražíme zeleninu, zalejeme vodou, ochutíme a uvaríme ľahkú zeleninovú polievku. Podobne pripravíme rôzne druhy polievok, prívarkov, výdatný mäsový guláš. Varíme vždy vo väčšom množstve tekutiny.

Restovanie– do rozohriatej panvice prípadne kastróla nalejeme trochu oleja a mäso alebo zeleninu prudko orestujeme. 

Dusenie– najskôr si na troche oleja pripravíme cibuľový alebo zeleninový základ, pridáme ostatné suroviny, podlejeme vývarom alebo vodou. Pri miernej teplote dusíme domäkka v malom množstve tekutiny, ktorú v prípade potreby dopĺňame.

Brasírovanie– je vlastne spojením opekania a dusenia mäsa, ktoré najskôr prudko opražíme na horúcom oleji, potom podlejeme malým množstvom vývaru alebo vody a pomaly dusíme, napríklad so zeleninou alebo bylinkami.

Smaženie/Vyprážanie– si vyžaduje väčšie množstvo oleja, ktorý na panvici zohrejeme na teplotu približne 180 °C a obaľované mäso, zeleninu, karbonátky či hríby vyprážame. Vysoký bod zadymenia repkového oleja (230 °C) zaručuje, že sa rýchlo neprepáli.

Marinovanie – neutrálna chuť repkového oleja je výborným základom pre prípravu rôznych druhov marinád, do ktorých mäso, ryby či zeleninu naložíme pred ďalšou tepelnou úpravou. 

Pečenie– suroviny na pečenie v rúre ochutíme soľou, korením a pokvapkáme repkovým olejom. Vďaka jeho jemnej aróme vynikne prirodzená chuť pečeného jedla.

Grilovanie – pretože repkový olej je prioritne určený na využitie v teplej kuchyni, odporúčame ho použiť aj pri grilovaní mäsa, zeleniny, syrov či ovocia.

Príprava koláčov– práve pre neutrálnu chuť je repkový olej správnou voľbou na prípravu báboviek, kysnutého cesta a iných koláčov, ktorým dodá vláčnosť. 

VIETE, ĆO JE BOD ZADYMENIA? 

Bod zadymenia nám oznamuje, kedy sa olej pri tepelnej úprave jedla začína prepaľovať a začína byť škodlivý. Preto by sme si pri kúpe oleja mali vyberať podľa toho, či ho chceme použiť v studenej alebo teplej kuchyni, Na niektorých etiketách, napríklad pri repkovom oleji Raciol plus+, je uvedená aj jeho teplota zadymenia (230°C), ktorá pomáha zákazníkovi pri výbere vhodného oleja,“ vysvetľuje M. Berzediová.

Keď si zvolíme na prípravu jedla nevhodný olej, nepriaznivo to ovplyvní jeho chuť a kvalitu. Ako si teda vybrať ten správny olej? Nie je to až také zložité. Stačí si zapamätať, ktorý druh oleja je najvhodnejší na aký spôsob prípravy jedla, alebo si všímať na etikete, či obsahuje informáciu o bode zadymenia.

Bod zadymenia pre jednotlivé druhy olejov:

180 °C – extra panenské olivové oleje - určené na studenú kuchyňu – šaláty, carpaccio

210 °C – slnečnicové oleje – krátkodobá tepelná príprava - varenie, polievky, omáčky

230 °C – repkový olej – krátkodobá i dlhodobá tepelná príprava - varenie, pečenie, grilovanie, smaženie

250 °C – fritovacie oleje – dlhodobá tepelná úprava pri vyšších teplotách – fritovanie, vyprážanie

bod zadymenia18

Tip: Aký olej používate pri varení, pečení či smažení?

Ak poviete repkový, patríte k veľkej časti slovenských domácností, v ktorých si práve  tento druh oleja získal mimoriadnu obľubu. Všetci priaznivci repkového oleja určite ocenia novinku, ktorú prináša na trh spoločnosť Palma – repkový olej s pridanou hodnotou - Raciol plus+.  Je správnou voľbou do kuchyne, ak chcete pri príprave teplých jedál vystačiť s jedným druhom oleja. Vďaka neutrálnej chuti, jemnej vôni a vysokému bodu zadymenia 230 °C s ním môžete variť, dusiť, smažiť, piecť, marinovať, grilovať a využiť ho aj pri príprave chutných báboviek, kysnutého cesta a rôznych druhov koláčov.

Odborníci sa zhodujú v tom, že vyvážený jedálny lístok by mal obsahovať pestrú stravu bohatú na vitamíny, ktoré naše telo potrebuje. Raciol plus+ je obohatený o vitamín D, ktorý prispieva k udržaniu zdravých kostí a zubov  a vitamín E, ktorý prispieva k ochrane buniek pred oxidačným stresom, pôvodcom mnohých ochorení. 

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.