Na víťazstvo v maratóne treba čistú hlavu, ale aj správny pitný režim

Len dva týždne po tom, čo štartoval na maratóne v Bratislave, sa postavil aj na štart pretekov v Lipsku, a vyhral svoj prvý maratón (s časom 2:35:23)v živote. A ako majster Slovenska z roku 2016 Gabriel Švajda hovorí - pitný režim je základ.

gabriel svajda

„Na posledné preteky som sa pripravoval takmer 4 mesiace. Viac ako 5 týždňov som bol na sústredení v Tunisku, čo sa práve na týchto pretekoch ukázalo, ako veľmi prospešné. Behalo sa mi dobre, aj keď predsa len bolo teplejšie. Maratón sa ideálne behá, keď je vonku do 15 stupňov,“ vysvetlil Švajda s tým, že po rokoch skúseností už vie, čo jeho telo potrebuje a akých chýb sa vyvarovať. 

Strava a správny pitný režim je základ úspechu, i keď samozrejme každý to má inak a je dobré, keď každý počúva svoje vlastné telo. Keď však telu nedáme to, čo potrebuje, nefunguje správne. „A aj keď si každý stravu môže upraviť podľa svojich preferencií, pitný režim je dôležitý pre každého. A nie je tiež jedno, akú vodu pijeme. Keď nie je telo dostatočne zásobované minerálmi, človeka to doslova dokáže vypnúť,“ dodáva. A pri behu v teplejšom počasí, to platí dvojnásobne.

Voda na prvom mieste

Voda je nevyhnutná pre správne fungovanie chemických a fyzikálnych pochodov v našom tele. Aktívny človek stratí prirodzeným vylučovaním denne približne 1,5 až 3 litre tekutín. S vodou odchádzajú z organizmu dôležité minerálne látky, ktoré je potrebné neustále dopĺňať. Ideálnym spôsobom sú v tomto prípade podľa údajov z Budišu minerálne vody, ktoré obsahujú najmä minerály: sodík, draslík, horčík a vápnik. Pitie minerálnej vody prispieva k detoxikácii organizmu a ich dopĺňanie výdatne posilňujeme imunitný systém. Pre športovcov a aktívnych ľudí má aj ďalšie významy: napomáha napríklad kvalitnejšej regenerácii a redukuje bolesť väzov a svalov po tréningu

Vyvážený pitný režim je teda nesmierne dôležitý. Minerálna voda nahrádza nedostatok minerálov v tele a vhodne dopĺňa ich dennú potrebu. Práve minerálna voda Budišpriaznivo pôsobí na tráviaci trakt, dýchací systém a činnosť obličiek. Vhodne dopĺňa dennú potrebu vápnika, čím pôsobí preventívne proti vzniku osteoporózy. Zároveň je ako zásobáreň minerálov veľmi vhodná aj po športovom výkone, najmä behu, ale aj cyklistike, hokeji či futbale.

Bežec by mal 2 dni pred pretekmi postupne prijímať vodu, a teda zalievať organizmus, ale nie veľmi vychladenú. „Počas maratónu sa treba zavodňovať, na každom 5. kilometri sa trocha napiť, ale to samozrejme závisí aj od počasia. S vodou to však netreba preháňať, aby sa bežec neprepil, pretože v tom prípade ho čaká nepríjemné žblnkotanie v žalúdku. Pri dobrom zavodňovaní však bežec môže predísť kŕčom, čo často trápi bežcov na dlhé trate,“ dodáva Švajda.

Dôležitá aj hlava

Okrem prípravy a poveternostných podmienok je však dôležitá aj hlava. „Nie je ľahké sa postaviť na štart pretekov, keď má človek problémy alebo nie je zdravý. Naučil som sa však, že sa musím sústrediť hlavne na seba, na súperov a na trať, pretože rozhoduje každý detail.“ Bežcom začiatočníkom v tomto prípade radí hlavne si dávať reálne ciele a radšej začať pomalšie a postupne pridávať tempo aj kilometre. Čo sa týka povrchov, každý vie, čo mu viac vyhovuje, ale je dobré obmieňať povrchy aj lokality, aby to nebol pre bežca stereotyp.

Najdôležitejšou regeneráciou je okrem správneho pitného režimu spánok - telo najlepšie regeneruje, keď spí. „Keď si počas týždňa doprajem aktivitu 15 hodín za deň, tak telu dám potom odpočinok minimálne 3 hodiny vo forme masáže, cvičenia či wellnesu. A aj v tomto prípade treba myslieť na pitný režim,“ uzatvára Švajda, ktorý je sám veľkým fanúšikom minerálnej vody Budiš. Tá ho sprevádza na každých pretekoch aj počas tréningov. 

Zdroj foto: instagram_gabriel svajda

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.