Naučte telo čerpať energiu z vlastných tukov

Proteínová diéta, bielkovinová diéta, ketodiéta či ketónová diéta. Väčšina z nás tieto pojmy už započula alebo o nich aspoň čítala. Viete však na čom je založená a prečo s jej pomocou môžete svoje telo naučiť spaľovať tuky? 

vaha cm nohy

Ak chcete zmenšiť uložené tukové zásoby, efektívnym a trvalým riešením môže byť práve proteínová diéta. Stačí iba na pár týždňov výrazne obmedziť zo svojej stravy sacharidy a už len sledovať úbytky na centimetroch.

Proteínová diéta je známa už niekoľko desiatok rokov. Jej podstata tkvie v zmene nastavenia metabolizmu, kedy telo začne samovoľne spaľovať tuky bez toho, aby dochádzalo ku strate svalovej hmoty. To je jeden z hlavných benefitov proteínovej diéty v porovnaní s inými redukčnými metódami. Každý z nás vie, že cesta za vysnívanou postavou začína v kuchyni, a to úpravou jedálnička. Táto zmena konkrétne spočíva v znížení obsahu sacharidov a, naopak, vo veľmi miernom navýšení príjmu bielkovín. „Všeobecné odporučené množstvo je 0,8 až 1,2 g bielkovín na 1 kg ideálnej telesnej hmotnosti. To znamená, že priemerná žena s váhou 65 kg by tak mala denne zjesť približne 65 g bielkovín. Takéto množstvo je napríklad v jednom štvrťkilovom morčacom prse. Pri ketodiéte je odporučená denná dávka bielkovín 1,2 g až 1,4 g. Zvýšenie je vskutku minimálne,“ uvádza výživová špecialistka a diétna koučka Martina Dvořáková z KetoDiet, ktorá vyrába pokrmy a nápoje vhodné práve pre tento stravovací režim. Ide o vyvážené jedlá so zvýšeným obsahom bielkovín, ktoré vás zasýtia a sú jednoduché na prípravu.

Prvotným predpokladom úspechu je dostať organizmus do ketózy, inak povedané do stavu metabolizmu, kedy naše telo spracováva väčšinu energie z vlastných tukových zásobární a nie zo sacharidov prijímaných v strave. „Tento stav je pre nás úplne prirodzený a vzniká fyziologicky v situácii, kedy má telo obmedzený prístup k sacharidom, ktoré naše bunky využívajú ako preferovaný zdroj energie,“ hovorí Martina Dvořáková. Dodáva, že do ketózy sa dostaneme po niekoľkých dňoch, kedy znížime príjem sacharidov pod 50 gramov denne. „To znamená, že vyradíte ryžu, cestoviny, pečivo, zemiaky, sladkosti a ovocie. Nahradíte ich zeleninou, ktorá tiež obsahuje sacharidy, a stravou bohatou na bielkoviny. Tie sú totiž oveľa sýtejšie a pocity hladu sa tak dostavujú menej často. Iba vtedy nastáva stav, kedy telo začne čerpať energiu z tukov. Váha sa tak takmer okamžite začne pohybovať smerom nadol, čo väčšinu ľudí pozitívne naladí a povzbudí do ďalšieho chudnutia,“ dopĺňa Martina Dvořáková.  

Proteínovú diétu, rovnako ako akúkoľvek inú, nejde držať večne. Podľa odbornej konzultantky, Mgr. Pavly Staňkovej PhD., ktorá sa špecializuje na energetický metabolizmus je ideálne sa po skončení diéty vracať k sacharidom pozvoľna. Preto je KetoDiet rozdelená do 3 fáz. V prvej dochádza k naštartovaniu metabolizmu tukov a človek stráca najviac na váhe, v druhej sa i naďalej odbúravajú z tela tukové zásoby a v poslednej sa organizmus pripravuje na návrat k bežnej vyváženej strave. Všetky tieto fázy by mali byť rovnako dlhé a ich dĺžka záleží na tom, koľko potrebujete schudnúť.  „Pridávanie sacharidov do jedálnička po skončení diéty by malo byť postupné a strava energeticky vyvážená, aby nedošlo k nepriaznivému jojo efektu,“ upozorňuje Staňková. Dopĺňa, že ak človek prijímal pred ketodiétou nadmerné množstvo sacharidov, najmä vo forme jednoduchých cukrov, nemal by sa k tomu rozhodne vracať, inak naberie zhodené kilá naspäť. 

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.