Hriechy v stravovaní? Čo robiť, aby neboli také zlé

Prichádza čas jarmokov a vinobraní, a to tiež znamená vyššiu spotrebu alkoholických nápojov, najmä vína. „Už naši starí rodičia vedeli, že pred odchodom „do krčmy“ je treba sa poriadne najesť a preferovali mastné jedlá.

Aj dnes platí zásada, podľa ktorej by sme nemali piť nalačno a pred požitím alkoholu by sme mali zjesť kvalitné jedlo, a to najmä dobré tuky,“ vysvetľuje MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.

„Trávenie je špecifický a komplikovaný proces. Závisí od zloženia potravín, od zastúpenia základných živín, stráviteľných a nestráviteľných zložiek. S pomocou enzýmov prítomných v žalúdočných a črevných šťavách sa bielkoviny rozkladajú na jednotlivé aminokyseliny, tuky na mastné kyseliny a sacharidy na jednoduché cukry,“ vysvetľuje Béderová s tým, že v tejto forme sú potom neskôr živiny absorbované do lymfatického a krvného obehu. Nestrávené zložky sa vylúčia stolicou. Dĺžka trávenia teda závisí od zloženia potravy a od aktivity tráviacich štiav.

Aj keď sa snažíme udržať si vyváženú stravu denne, niekedy narazíme na prekážky. Potom siahame po ťažšie stráviteľnom jedle alebo alkohole. Preto stojí za to vedieť, ako znížiť negatívne účinky našich stravovacích prehreškov. Dobrým spôsobom môže byť použitie repkového oleja v kuchyni.

Ťažká a jednostranná strava s nízkym zastúpením ochranných živín zaťaží organizmus, čo má za následok zvýšenú únavu, malátnosť, psychický útlm, žalúdočnú nevoľnosť a dokonca aj zvýšené nadúvanie, hnačku alebo zápchu, v závislosti od stravy. „Na prípravu jedál by mali byť použité kvalitné rastlinné oleje, ktoré sa viažu so širokou škálou výhod pre naše telo. U nás, bohužiaľ, stále ešte nie sú celkom docenené benefity repkového oleja,“ potvrdzuje Béderová. Vzhľadom k tomu, že obsahuje optimálnu zmes veľmi cenných nenasýtených omega-9,6 a 3 mastných kyselín - z hľadiska výživy človeka, sa vyznačuje najmä ideálnym pomerom omega-6 k omega-3 mastných kyselín, t.j. 2:1,[1] pretože je dôležité nielen množstvo, ale aj pomer.

V repkovom oleji dominuje kyselina olejová (58-68%)[2], ale prítomné sú tiež kyselina linolová a kyselina linolénová, potrebné pre naše telo. Denná dávka cca dvoch lyžíc repkového oleja úplne pokrýva fyziologickú potrebu kyseliny linolénovej (ALA) zo skupiny omega-3.[3] „Repkový olej má dostatok vitamínu E - antioxidantu, ktorý zabezpečuje jeho stabilitu a kvalitu,“ hovorí Bedérová. Podľa nej je repkový olej v našom klimatickom pásme vhodnou alternatívou olivového oleja a v rafinovanej verzii má neutrálnu chuť, ktorá nemá vplyv na pripravované jedlo.

Treba tiež zdôrazniť praktické výhody používania tohto oleja. Vďaka svojej veľmi dobrej oxidačnej stabilite si tento výrobok dlhšie udrží čerstvosť. Je vhodný na pečenie a dusenie, ako aj na krátke, jednorazové a studené varenie. Je tiež potrebné poznamenať, že vďaka schopnosti ľahkému odtečenia oleja z pokrmu, má asi o 5-10 percent menej kalórií.[4] Takže pamätajte na repkový olej, najmä keď sa odchyľujete od správnej stravy.

Viac informácií nájdete na stránke www.zamilujsadorepkovehooleja.eu


[1] Qualified Health Claims: Letter of Enforcement Discretion - Unsaturated Fatty Acids from Canola Oil and Reduced Risk of Coronary Heart Disease (Docket No. 2006Q-0091), Food and Drug Administration, October 6, 2006

[2] Bartkowiak-Broda I. “Nowe odmiany rzepaku, nowa jakość oleju”, w: „Olej rzepakowy – nowy surowiec, nowa prawda.” Krzymański J. (red.), wyd. PSPO, Warszawa, 2009, s. 7-24

[3] Qualified Health Claims: Letter of Enforcement Discretion - Unsaturated Fatty Acids from Canola Oil and Reduced Risk of Coronary Heart Disease (Docket No. 2006Q-0091), Food and Drug Administration, October 6, 2006

[4] Kolanowski W., Uchman Ż., Świderski F. (2004): Oszacowanie poziomu długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie dorosłych mieszkańców Warszawy. Bromat. Chem. Toksykol., 37(2), 137-144

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.