Chráňte sa jedlom

Viete o tom, že pred nebezpečným slnkom sa môžete chrániť aj mastnými kyselinami omega-3, ktoré pod povrchom kože vytvárajú "ochranný štít"?

Máme tu leto, ideálny čas na pobyt v prírode, a tak sa kozmetickou témou číslo jeden stáva ochrana pokožky, vlasov a očí pred nebezpečným slnečným žiarením.

Prirodzenú, vnútornú ochranu pokožky pred vysúšaním, praskaním a podráždením zabezpečujú najmä vitamíny A, B2, B3, B5, C a E, kyselina listová, stopové prvky, železo a selén. Menej známe však je, že pokožku chránia pred nebezpečnými slnečnými lúčmi aj mastné kyseliny omega-3, ktoré sa ľahko vstrebávajú do vrstvy telesného tuku a pod povrchom kože vytvárajú akýsi ochranný štít pred slnečným žiarením, chrániac tak pokožku pred poškodzovaním a rakovinou. Okrem krémov s ochrannými filtrami urobte teda pre svoju pokožku ešte niečo: obohaťte svoj jedálny lístok avokádom, sójovým olejom, vlašskými orechami, rybami bohatými na oleje a celozrnnými výrobkami.

Slnko "výdatne" poškodzuje aj vlasy. Matné, suché vlasy bez života však podľahnú slnečnému žiareniu oveľa rýchlejšie. Lesk a pružnosť im vrátite konzumáciou orechov, semien a strukovín; zdravý rast vlasov a zmiernenie ich vypadávania (50 - 100 vypadnutých vlasov za deň je normálny jav) dosiahnete konzumáciou rýb ako tuniak, losos, sardinky a listovej zeleniny. Tento typ stravy tiež napomáha pružnosti a zdravému rastu nechtov.

Všetci vieme, že oči si musíme pred slnkom chrániť kvalitnými okuliarmi. To je však iba jedna časť ochrany. Pred vysúšaním a podráždenosťou slizníc, začervenaním očí a ochabovaním očného svalstva (ktoré býva vo vyššom veku najčastejšou príčinou slepoty) chráni aj pravidelná konzumácia potravín obsahujúcich dostatok vitamínov A, B2 a C, ktoré sa nachádzajú hlavne v melónoch, mrkvi, papáji jahodách, pomarančoch, kiwi, špenáte, šalátoch, sladkej paprike, vajciach a celozrnných výrobkoch.

Ak sa chcete vyhnúť šúpajúcim sa perám, popraskaným kútikom úst, nepríjemným vriedkom na jazyku, aftom a chudokrvnosti, nezabúdajte na potraviny obsahujúce vitamíny B2, B3, B12 a kyselinu listovú, ktoré sú prítomné napríklad v banánoch, pomarančoch (vrátane kvalitných džúsov), zemiakoch, strukovinách, mliečných výrobkoch a celozrnnom chlebe.

Celková odolnosť organizmu voči rôznorodým atakom závisí vo veľkej miere od kondície čriev a prítomnosti "priateľských" črevných baktérií - črevnej flóry (ktorá pomáha pri trávení, zvyšuje imunitu, chráni pred alergiami, vyrovnáva hladinu cholesterolu a vyrába látky, ktoré chránia pred rakovinou). Dobrý stav črevnej flóry zabezpečuje konzumácia brokolice, ružičkovej kapusty a brazílskych orechov (jeden brazílsky orech predstavuje celodennú dávku selénu, ktorá chráni pred rakovinou konečníka, infarktom a mozgovou matvicou). Nepriateľom črevnej flóry sú antibiotiká a stres; v prípade, že zaútočia na naše "priateľské" baktérie, treba si vypomôcť "rezervnou armádou" živých baktérií z jogurtov.

A ešte jedna "drobnosť": K ľahkému letnému oblečeniu a prípravám na dovolenky patria aj pomerne drastické diéty. Stalo sa dokonca "módou", že ženy okolo päťdesiatky výrazne schudnú, aby presvedčili okolie, že sú oveľa mladšie. Zbavenie sa tukových vankúšov je nepochybne prínosom pre telo i ducha, ale pozor! - v tomto veku sa v tele začína znižovať hladina estrogénu, ktorý podporuje hustotu kostného tkaniva, čiže pevnosť kostí - podvýživa spojená s výrazným chudnutím môže významne prispieť k znižujúcej sa hladine estrogénu a rednutiu kostí. Preto ani pri diéte nezabúdajte na mlieko, syry, ryžové pudingy, figy, chlieb, ryby bohaté na oleje, vajcia a zemiaky.

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.