Keď je podvádzanie dovolené

S teplým počasím začíname vynášať i rozsudky nad vlastnou postavou. Začali ste s prípravou do plaviek skôr a už vidíte výsledky? Potom vás neprekvapí, ak je chudnutie čoraz ťažšie. Alebo patríte do skupiny, ktorá sa k chudnutiu stále odhodláva? 

Možno vás odrádza striktný stravovací režim. Osobný tréner a výživový poradca Jakub Fabišík vás však presvedčí, že „podvádzať“ pri diéte je nielen dovolené, ale priam žiadané! Vari ani neexistuje človek, ktorý by bol so svojou váhou a postavou spokojný. Väčšina z nás má už odskúšané rôzne diéty, odtučňovacie či detoxikačné kúry. V snahe zbaviť sa prebytočných kíl a nepekných tukových záhybov neváhame vyskúšať aj tie najšialenejšie „zaručené“ metódy. Tí z nás, ktorých teplo nezaskočilo a dali sa na systematické chudnutie pod dohľadom odborníka, možno už vidia prvé výsledky. Chudnutie je však beh na dlhé trate, na ktorých je nejedna prekážka. Ešte pred tým, ako váha ukáže vysnívané číslo, sa môže stať, že tento boj vzdáme. Stačí, že nám chýba motivácia, nemáme pôžitok z jedla, cvičenie nás nebaví a neteší. Navyše, v dôsledku striktného režimu sa spomaľuje metabolizmus a aj kilá ubúdajú akosi pomalšie. Ako si s tým poradiť? Začnite podvádzať! 

Pohľadom odborníka 

O tzv. cheat day a cheat meal sa hovorí dokonca aj u športovcov. Nemalo by vás preto prekvapiť, ak vám jednu z variant dokonca odporučí tréner. „ Keď som vo svojej kariére začínal, bol som striktne proti, najmä ako účastník na rôznych súťažiach,“ hovorí Jakub Fabišík. Dnes však túto metódu odporúča nielen svojim klientom, ktorí sa snažia dostať do formy, ale i športovcom v aktívnej príprave. Ako sám vysvetľuje, spočiatku bol k tejto metóde skeptický: „Človek, ktorý sa venuje športu, dohliada na kvalitnú stravu a jej zloženie, má niekedy problém prijať myšlienku, že by mu niečo mimo jeho povoleného jedálnička neuškodilo. Čoraz viac som sa však stretával s pozitívnymi ohlasmi, tak som si povedal, že za vyskúšanie nedám nič. Ak mám totiž niekomu niečo odporučiť či „zakázať“, musím mať na to predsa opodstatnený dôvod,“ dodáva. Dopad na fyzickú i psychickú stránku bol viac než pozitívny. „ Z cheat mealu sa u mňa stalo pravidlo. V praxi to znamená, že si každé dva týždne doprajem niečo, na čo mám chuť, aj keď je to mimo zásad môjho stravovacieho režimu. Keď sa snažíte schudnúť, prípadne aktívne športujete, neustále musíte svoj životný štýl prispôsobovať určitým pravidlám a tvrdo ich dodržiavať. Cheat meal predstavuje akési uvoľnenie sa, odreagovanie. A práve to psychika pri diéte aspoň na chvíľu potrebuje. Navyše, pri dlhodobom prijímaní rovnakého množstva kalórií a typu stravy si telo na tento režim zvykne. Metabolizmus sa spomalí, v dôsledku čoho začne telesný progres klesať, úbytok na váhe je čoraz menší a vidina želaného výsledku sa tak odďaľuje,“ uzatvára.

Negatíva a riziká

Ak sa rozhodnete počas diéty ulahodiť svojím chuťovým bunkám, môžete si vybrať, či si na to doprajete celý deň (cheat day), alebo vám postačí jedno jedlo (cheat meal). Osobný tréner a výživový poradca upozorňuje: „Cheat day si mnohí ľudia vysvetlia ako celodenné prejedanie sa. Ráno pokojne začnú pizzou, zalejú to obľúbeným sladkým nápojom. Na obed si naložia aj dvakrát väčší tanier, o večeri nehovoriac. Toto je však to najhoršie, čo môžete počas diéty urobiť,“ hovorí zo skúseností Jakub. Namiesto toho, aby sa nám vďaka tomu vrátila motivácia a chuť v diéte a cvičení pokračovať, môžu prísť výčitky, frustrácia a depresia. Presne také pocity často vedú k dlhodobému prejedaniu sa a následne k nadváhe a obezite. „Sám preferujem cheat meal, rovnako ho odporúčam aj klientom. Ak totiž človek svedomito a poctivo drie na svojom zovňajšku, jedným jedlom určite nič nepokazí. Naopak, dodá telu energiu na ďalšiu prácu. Cheat meal preto nepovažujem za „zhrešenie“. Treba ho vnímať ako odmenu. Ak po týždňoch diéty a cvičenia strácate motiváciu, máte pocit, že sa nikam neposúvate, cheat meal môže byť tým správnym impulzom pre vaše telo i myseľ, “ radí Fabišík.

Podvádzajte správne!

1. Nastavte si presný časový interval, kedy si doprajete cheat day. Ten sa však môže líšiť v závislosti od toho, či s diétou začínate, alebo sa upraveným stravovacím plánom riadite už dlhšie. V prvom prípade sa prvý cheat meal odporúča zaradiť približne po 3-4 týždňoch. Zohľadnite tiež náročnosť diéty a celkového denného kalorického príjmu. 

2. Najlepšie je, ak si práve na obed doprajete to, na čo máte chuť. Nemusíte sa zrieknuť ani dezertu. Raňajky a večera by však mali zostať podľa plánu. 

3. Nezabúdajte, že ide o odmenu za tvrdú prácu na svojej postave. Bola by škoda zjesť všetko v priebehu chvíle, nemyslíte? Preto vychutnávajte! Užívajte si každé sústo, aby bol pôžitok čo najdlhší.

4. Je celkom prirodzené, ak sa na druhý deň váha mierne zvýši. Netreba však podliehať panike, o pár dní tento efekt zmizne. 

5. Patríte k milovníkom sladkostí? Diéta sa tak pre vás môže stať hotovým peklom. Ak vás pochytí neodolateľná chuť na sladké, ale na svoj cheat day si ešte musíte počkať, skúste zvoliť alternatívu, ktorá vám určite neuškodí. Obsah kapsičiek DayUp totiž v sebe spája len čistú sladkosť ovocia, výživnosť ovsených vločiek a bieleho jogurtu. Dostanete v piatich lahodných príchutiach, stačí si len vybrať tú svoju. 

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.