Nenechajte sa pripraviť o chuť zo sexu po menopauze

Klimaktérium predstavuje v živote ženy prirodzené obdobie. Jeho súčasťou bývajú ale hormonálne zmeny, medzi ktoré patria návaly tepla, únava, nočné potenie, strata libida, bolesti hlavy či prudké výkyvy nálad.

menopauza 1000x561

Tieto hormonálne zmeny sa môžu skôr či neskôr preniesť aj do manželskej spálne. Mnoho žien si dokonca myslí, že klimaktérium je konečná stanica ich sexuálneho života. Je pravda, že hormonálne zmeny súvisiace s klimaktériom a ich následky môžu u žien vyvolať zmenu záujmu o sex, no nič nie je nezvratné. Aj po menopauze si môžu ženy užívať v posteli rovnako alebo dokonca ešte viac ako za mlada. Viete, ako sa zbaviť nepríjemných symptómov, ktoré vám znemožňujú aktívny a príjemný pocit z milovania?

Na vine sú hormóny

Klimaktérium (prechod) je u ženy obdobie, keď u nej postupne vyhasína činnosť vaječníkov a telo prechádza viacerými hormonálnymi zmenami – znižuje sa hladina estrogénov a gestagénov. Menopauza sa označuje ako posledné menštruačné krvácanie – spravidla nastáva niekedy okolo päťdesiatky. Žena prechádza zmenami, ktoré môžu ovplyvniť jej fungovanie, spoločenský a rodinný život. Obdobie krátko pred a krátko po poslednej menštruácií je plné zmien, v rámci ktorých žena trpí návalmi horúčavy, je precitlivená a môže byť až podráždená. Za všetko zodpovedá pokles produkcie hormónov estrogénu a progesterónu, ktorý môže viesť až k odvápneniu kostí a osteoporóze. Je prirodzené, že žena počas tohto obdobia priberie a pohľad na jej zovňajšok ju už ďalej neteší tak, ako v minulosti. Všetky tieto faktory prispievajú k vnútornému nepokoju. Mnohé ženy zakúsia aj stratu libida po menopauze alebo krátko pred ňou.

Suchá pošva = Bolestivý sex

Nie každá žena prežíva menopauzu rovnako. V čase menopauzy má takmer polovica všetkých žien nejaký druh problémov týkajúcich sa suchosti a svrbenia pošvy. Už predtým ako dôjde k výraznému poklesu hladín estogénov, niektoré ženy si môžu na sebe všimnúť, že počas pohlavného styku vytvárajú menej maziva a ťažšie sa pohlavne vzrušia. Tento fakt môžu pripisovať „únave“ a strate záujmu partnera, ale sliznice pohlavných orgánov sa začínajú skutočne výrazne meniť. Po tom ako začne hladina estrogénov klesať, sliznica pošvy sa stáva tenšou, suchšou a menej alestickou. Tieto prejavy sú priamym následkom zníženého krvného prietoku. Estrogén zvyšuje veľkosť a ohybnosť krvných ciev. So zníženým prísunom estrogénu sa krvné zásobenie zmenšuje a bunky vaginálnej steny sa stenšujú, vysychajú a sú náchylnejšie na svrbenie a podráždenie. Tkanivo pošvy je závislé od estrogénov a za ich neprítomnosti sa jeho povrchová vrstva stenčí alebo dokonca úplne vymizne.  Proti suchej pošve pomáha profylaxia, teda súhrn opatrení chrániacich pred chorobami. „Pomáha pohlavný styk. Ženy, ktoré sú pohlavne aktívne majú menej často prejavy vulvovaginálnej atrofie ako ženy, ktoré nie sú pohlavne aktívne. Hlavne, keď tie príznaky nie sú výrazné a ani klinické vyšetrenie neodhalilo vulvogavinálnu atrofiu, ale oni sa na niečo sťažujú, odporúča sa lubrikácia,“ vysvetľuje MUDr. Mikuláš Redecha PhD.  Tkanivo je pri pohlavnom styku namáhané a náchylnejšie na poškodenie, ak sa nepoužije lubrikácia. Ak nie je lubrikácia dostačujúca, pohlavný styk môže viesť k podráždeniu a môže ho sprevádzať aj bolesť a krvácanie po styku.  Ak sa suchá pošva nelieči, časom môže atrofia - stenčenie a vyschnutie pošvovej steny, viesť až k úplnému odmietaniu sexuálneho styku tzv. chronickej sexuálnej dysfunkcii a nepríjemným pocitom v oblasti pošvy. Stenčenie pošvovej steny významne ovplyvňuje kvalitu života a vo väčšine prípadov vyžaduje liečbu. Napriek tomu vyhľadá odbornú pomoc iba jedna zo štyroch žien so symptómami vaginálnej atrofie, ktoré sa za svoje ťažkosti  často hanbia. „Ženy prichádzajú do ordinácie gynekológa v prípade, keď pociťujú pálenie a rezanie. Staršie ženy, nad 75 rokov, ku gynekológovi často nechodia, iba v prípade, keď ich prinesie rodinný príslušník, keď majú problémy. Tieto ženy sa hanbia, nepriznajú svoje problémy, alebo ich považujú za samozrejmosť súvisiacu s vekom a neriešia to. Dnes sme však už v inej dobe, kedy im môžeme pomôcť a ak nie úplne, tak aspoň čiastočne,“ vysvetľuje MUDr. Mikuláš Redecha PhD. Vaginálny gél HYDROfemin  bez farby a zápachu s dvomi účinnými zložkami, ktorými sú kyselina mliečna a kyselina hyalurónová môžu pomôcť pri problémoch suchého vaginálneho prostredia, ochrániť tkanivá a obnoviť prirodzené fyziologické podmienky vaginálnej sliznice po gynekologických operáciách. Taktiež môže zmierniť príznaky vaginálnej atrofie ako je svrbenie, pálenie, opuch, začervenanie, abnormálny výtok, pocit bolesti alebo ťažkosti pri pohlavnom styku. Kyselina hyalurónová je prirodzenou súčasťou ľudského tela. Vytvára ochrannú  bariéru, ktorá zvlhčuje, chráni, zabraňuje  prenikaniu a rast patogénnej flóry, urýchľuje prirodzený proces hojenia, urýchľuje regeneráciu poškodenej sliznice a podporuje prirodzené protizápalové procesy. Kyselina mliečna zase vytvára potrebné, prirodzene kyslé prostredie v pošve, a tak udržiava mikrobiálnu rovnováhu a zabraňuje šíreniu patogénnych baktérií.

Zmeňte životosprávu

Vplyv toho, čo zjeme na naše telo mnoho ľudí podceňuje. Každá žena v období klimaktéria by si mala na tanier naservírovať potraviny bohaté na fytoestrogény, ktoré dokážu do pomerne veľkej miery ovplyvniť výskyt menopauzálnych syndrómov. Ide o prírodné látky, ktoré sú podobné estrogénom a tak ich vedia do istej miery v tele nahradiť. Svoje miesto v jedálničku by si mali nájsť ľanové a slnečnicové semienka, sója, tofu, fazuľa, šošovica, pistáciové či vlašské orechy, zelené fazuľky či brokolica.  Pokles hladín estrogénu, ktorý sprevádza menopauzu, urýchľuje stratu kalcia z kostí a do značnej miery zvyšuje riziko osteoporózy. Znížiť toto riziko môžete tým, že si zabezpečíte stravu obsahujúcu dostatok vápnika, vitamínu D, magnézia  a vitamínu K. Dostatok vápnika nájdete v tofu, rybách, mliečnych výrobkoch, mandliach, marhuliach a brokolici. Vitamín D je dôležitý pre vstrebávanie vápnika. Je len málo potravinových zdrojov vitamínu D. Nájdete ho na olej bohaté ryby ako napr. sleď, makrela a vajíčka. Hlavným zdrojom vitamínu D je slnko.

Cvičiť, cvičiť, cvičiť...

S prichádzajúcou menopauzou mnoho žien priberá kilá navyše. Cítia sa byť pre partnera neatraktívne, čo môže viesť k odmietaniu nežností v posteli. Ak bude žena počas menopauzy aktívne športovať, pomôže tak nielen svojmu fyzickému vzhľadu, ale zvýši si aj svoje sebavedomie. Počas cvičenia sa vylučujú látky ako serotonín a endorfín, ktoré pozitívne ovplyvňujú náladovosť. Cvičenie môže výrazne znižovať aj množstvo a silu návalov horúčavy. Iba jedna z dvadsiatich žien, ktoré pravidelne cvičia, spomína návaly horúčavy ako príznak menopauzy. V skupine žien, ktoré necvičia, majú tieto ťažkosti až 4 z 20 žien. Cvičenie tiež znižuje problémy so spánkom a ľahkou depresiou. Mnoho žien v období klimaktéria má problémy aj s inkontinenciou. Lekári potvrdzujú, že precvičovanie svalov panvového dna pomocou Kegelových cvikov posilňujú močovú rúru, močový mechúr, maternicu a konečník. Zároveň spevňujú pošvové svaly a vďaka tomu zlepšujú sexuálny život. Žena, ktorá cvičila v mladosti by sa nemala vzdať športu ani počas menopauzy. Je zaujímavým faktom, že žena, ktorá v mladosti cvičila a po štyridsiatke prestala, je na tom horšie ako tá, ktorá začala cvičiť až po štyridsiatke. Nikdy teda nie je neskoro začať! Skúsiť môžete napríklad rýchlu chôdzu, plávanie alebo jógu.

Hovorte s partnerom o pocitoch

Klimaktérium nie je choroba, ale môže ženu veľmi zaťažiť, čo sa prejavuje aj na jej správaní a vzťahu s partnerom. Ženy očakávajú od svojich dlhodobých partnerov pochopenie pri klimakterických ťažkostiach.  Keď trpíte návalmi tepla, výkyvmi nálad, diskomfortom či bolesťami pri pohlavnom styku, zdôverte sa svojmu partnerovi. Rozprávanie a najmä o sexe môže byť pre partnerov často veľmi ťažké. Ak nie ste pripravená hovoriť o svojich pocitoch a starostiach, môžete ich dať na papier. Pomáha písanie denníka, ktorý dáte partnerovi raz za čas prečítať. Môžete mu nechávať aj odkazy, písať maily alebo listy, aby sa dozvedel ako sa cítite.  Dôverujte partnerovi, že vás podporí. No nečakajte, že muž príde na všetko sám od seba. Dajte mu šancu, aby sa vo vás vyznal ako v otvorenej knihe.

hydrofemin tuba1000x599

Viac na www.hydrofemin.sk

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.