Kvalitný spánok znižuje riziko chorôb

Dlhé zaspávanie, prevaľovanie a skoré vstávanie. To sú len niektoré spánkové poruchy, ktoré môžu človeka pekne potrápiť. Podľa prieskumu má so spánkom problém viac ako 40 % ľudí. Mnoho z nich však nevie, že môžu spôsobiť nemalé zdravotné ťažkosti.

velux spanok19

Znásobovať problémy so spánkom môže aj čoraz väčšie množstvo modrého svetla, ktorému sme počas dňa vystavení. Svieti na nás z obrazoviek televízorov, počítačov alebo aj tabletov či telefónov. Ideálny stav pre naše zdravie je, ak sa prebúdzame do prirodzeného ranného svetla, máme jeho dostatok počas dňa a v noci spíme v úplnej tme.

Tma pre zdravý spánok

Podľa špecialistu na spánkové poruchy z Fakultnej nemocnice Brno - Ondřeje Ludky, je pre zdravý spánok dôležité úplné zatemnenie miestnosti a pravidelný prísun čerstvého vzduchu. „V miestnosti na spanie je vhodné minimalizovať hluk a svetlo a zaistiť vhodnú teplotu. Ideálne okolo 18 až 20 stupňov Celzia,“ uviedol Ludka.

Väčšina ľudí však na zatemnenie miestnosti nemyslí. „Ľudia zabúdajú aj na vetranie. Zo štúdie Healthy Homes Barometer, ktorá sa venuje zdravému bývaniu, vyplýva, že až 77 % ľudí nemá vhodné podmienky na kvalitný spánok,“ uviedla architektka spoločnosti VELUX Klára Bukolská.

Zlepšiť vnútorné prostredie v domácnosti pomôžu strešné okná, ktoré privedú dvakrát viac denného svetla ako fasádne. Zefektívniť dokážu aj vetranie. Vzduch v miestnosti sa vymení 4-krát rýchlejšie, ak sa spolu s fasádnymi oknami otvorí aj okno vo vyššej úrovni.

Dnes sú už dostupné aj technológie, ktoré dokážu automaticky, pomocou snímačov v interiéri, regulovať vetranie i tienenie. V priebehu dňa monitorujú hodnoty vlhkosti, oxidu uhličitého či teplotu v miestnosti a podľa potreby otvárajú okná alebo zatiahnu rolety. Inteligentný systém pre strešné okná VELUX ACTIVE spolupracuje aj s predpoveďou počasia a pri blížiacej sa búrke zase naopak okná zatvorí, či vyvetrá v predstihu.

Príjemná klíma aj v lete

Nielen s úplným zatemnením počas noci či poobedňajšieho spánku vášho dieťaťa, ale aj s príjemnejšími teplotami v interiéri počas horúcich letných dní a nocí dokážu pomôcť vonkajšie rolety. Zachytia až 95 % tepla zo slnečných lúčov a tým dokážu znížiť teplotu v miestnosti až o 7 stupňov Celzia. V zime naopak zabránia únikom tepla cez okno a znížia tepelné straty až o 17 %. Vonkajšiu roletu oceníte tiež v prípade silnej búrky, dažďa či dokonca krupobitia. Dokáže totiž tlmiť hluk a zároveň chráni strešné okno pred poškodením.

Prenikavé slnečné lúče či mesiac, ktorý vám svieti presne do očí pri zaspávaní spoľahlivo zastavia vnútorné rolety. Tie sú ideálne na reguláciu denného svetla, či už si želáte príjemnú atmosféru s jemne rozptýleným svetlom alebo úplne zatemnenie. VELUX ponúka najrôznejšie typy roliet od úplne zatemňujúcej až po dizajnovú rímsku roletu.

Tipy pre lepší spánok:

-       Viac denného svetla počas dňa zabezpečí lepší spánok v noci.

-       Nezabúdajte vetrať aspoň 2 až 3 krát denne aspoň na 10 minút.

-       Zabráňte svetlu, aby sa v noci dostalo do spálne.

-       Spite v chladnejšej spálni (cca 18°C).

-       Vyhnite sa pred spaním elektronike, ktorá produkuje modré svetlo.

-       Vytvorte si „spánkovú rutinu“. Namiesto sledovania televízie pred spánkom si radšej čítajte.

Denné svetlo nás ovplyvňuje:

-       viac ako polovica ľudí (53 %) si uvedomuje, že denné svetlo ovplyvňuje ich spánok

-       až 47 % Slovákov vyjadrilo, že denné svetlo ovplyvňuje ich náladu

-       zamestnanci pracujúci v kancelárii s výhľadom preukázali až o 10 až 25 % lepšiu mentálnu kapacitu

-      deti, ktoré sa učia pri dostatku denného svetla, mali preukázateľne lepšie výsledky v testoch z matematiky a logiky

O prieskume YouGov:

-       analytický inštitút You Gov zbieral dáta v marci a apríli 2018 tak, že sa pýtal na názor približne 16 000 vlastníkov domov v Európe a v Severnej Amerike (Veľká Británia, USA, Kanada, Dánsko, Nemecko, Francúzsko, Belgicko, Holandsko, Česká republika, Slovensko, Taliansko, Rakúsko, Švajčiarsko a Španielsko).

 

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.